۵ تکنیک شگفت انگیز برای یادگیری سریع جدول ضرب

یادگیری جدول ضرب یکی از چالش‌های مهم ریاضیات پایه است که نه می‌توان یک شبه مثل آب خوردن آن را آموخت، نه می‌توان از کنارش گذشت و آن را فراموش کرد. به‌خاطر سپردن این جدول پایه و اساس ریاضیان سال‌های بالاتر است، زمان حل مسئله را کوتاه می‌کند و در زندگی روزمره به‌وفور به کار می‌آید. اگر به‌عنوان دانش‌آموز دنبال روش‌های یادگیری سریع جدول ضرب هستید یا به‌عنوان معلم دنبال تکنیک‌های یاددهی ساده‌تر و سریع‌تر آن می‌گردید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

۱. پرش از روی شماره‌ها

در این روش از کودک می‌خواهید ضرب‌های یک عدد را به ترتیب یاد بگیرد و بتواند آنها را با فاصله (تعداد پرش دلخواه) بیان کند. مثلا مجموعه ضرب‌های عدد ۷، حاصل به ترتیب ۷، ۱۴، ۲۱ و … است. کودک این مجموعه را به ترتیب یاد می‌گیرد و بعد به‌ازای عدد ضریب، این مجموعه را می‌شمارد. فرضا اگر از او بخواهید ۷ را در ۳ ضرب کند، در این مجموعه ۳ عدد جلو می‌پرد و ۲۱ را انتخاب می‌کند. این یک روش بسیار سریع برای آموختن ضرب تک‌رقمی است.

تمرین و تکرار بهترین روش برای یادگیری لیست پرش هر عدد است. از دانش‌آموز بخواهید هر مجموعه را با صدای بلند بخواند و همزمان با دست به آن اشاره کند. آنقدر بخواند که در حافظه بلندمدت لو بنشیند.

  • نکته مهم: فراموش نکنید که مغز هم برای قوی‌تر‌شدن به ورزش نیاز دارد. بنابراین بد نیست این یادگیری صعودی، نزولی و روش‌های مختلف را امتحان کنید.

یادگیری ریاضی

۲. روش جمع‌کردن (درک پایه و اساس ضرب)

از آموخته‌های قبلی کودک برای درک بهتر ضرب استفاده کنید. کودکی که آموزش ریاضی سوم را می‌بیند، قطعا تا الان با عملیات جمع آشنا شده است. حالا کافی است به او بیاموزید که ضرب معادل جمع  مقادیر مشابه است. برای مثال ۴ × ۴ معادل ۴ بار جمع عدد ۴ است (۴ + ۴+ ۴+ ۴). بعد از تسلط به این روش، یادگیری جدول ضرب به‌مراتب راحت‌تر خواهد بود.

طبق تجربه، یادگیری ضرب‌های ۱، ۲، ۵، ۹ و ۱۰ آسان‌تر از باقی اعداد است. با اینها شروع کنید تا کودک از همان ابتدا انگیزه و علاقه‌اش را از دست ندهد. بعد از یادگیری موارد ساده‌تر و تمرین درست و حسابی آنها، آرام و پیوسته آموزش موارد سخت‌تر مثل ۳، ۴، ۶، ۷ و ۸ را آغاز کنید. رفته رفته دانش‌آموز می‌فهمد که این اعداد هم مثل قبلی‌ها ساده‌اند، فقط یادگیری آنها به تمرین و توجه بیشتر نیاز دارد.

 

۳. انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده

جدول ضرب یک مشت عدد به‌ظاهر بی‌ربط است که هیچ بخش جذاب و هیجان‌انگیزی ندارد. بهترین راه برای تحریک انگیزه و علاقه کودک برای یادگیری، استفاده از اسباب‌بازی‌های سرگرم‌کننده مثل سکه‌ها یا بلوک‌های لگو است. ببینید فرزندتان به کدام‌یک علاقه بیشتری نشان می‌دهد.

مثلا برای آموزش با سکه، چند جفت را کنار هم بگذارید و از او بخواهید تعداد سکه‌ها را بشمارد. برای مثال اگر می‌خواهید ضرب‌های ۳ را به فرزندتان بیاموزید، ۳ جفت ۳ تایی سکه به او بدهید و از او بخواهید تعداد را برایتان بشمارد. به این ترتیب متوجه می‌شود که ترکیب ۳ جفت ۳ تایی، ۹ خواهد بود. این یادگیری اگرچه بیشتر زمان می‌برد، موثرتر و کارآمد‌تر است. زمانی که کودک چندین بار این کار را انجام می‌دهد، نه‌تنها اوقات خوبی سپری می‌کند و از این تجربه لذت می‌برد، بلکه ضرب‌ها آرام‌آرام در ذهن او می‌نشینند و یادگیری حاصل می‌شود.

  • یکی از بهترین راه‌های آموزش جدول ضرب با سرگرمی، پخش آهنگ‌های ریتم‌دار مربوط به جدول ضرب یا خواندن آنهاست. تقریبا بیشتر ما جدول ضرب را با ریتم «یه یکی، یکی»، «دو دوتا، چارتا» یادگرفته‌ایم. ریتم‌ها خیلی سریع‌تر ذر ذهن کودک می‌نشینند و یادآوری‌ها به‌مراتب راحت‌تر از صرف اعداد است. مطالعات نشان می‌دهند که نوع موسیقی ابدا مهم نیست، مهم این است که کودک از آن موسیقی لذت ببرد و توجهش را جلب کند.

 

۴. تمرین و تکرار مداوم

تنبیه و تهدید را کنار بگذارید، مهم‌ترین شرط یادگیری جدول ضرب تمرین و تکرار است. کودک دلبند شما باید دست‌کم روزی ۳ بار جدول ضرب را تمرین کند و ضرب‌ها را بلند بلند بخواند. در ساعت‌های مختلف روز، اوقات بی‌کاری، در راه مدرسه، موقع قدم‌زدن و مواقع مختلف شروع کنید به خواندن جدول ضرب و کودکتان را با خود همراه کنید. دانش‌آموز هرچه ضرب‌ها را بیشتر بشنود و بگوید، آنها را سریع‌تر به خاطر می‌آورد.

  • بخش مهمی از فرایند یادگیری مربوط به امتحان دادن و تست شدن است. آموخته‌های بچه‌ها باید مداوم مورد سوال و پرسش قرار گیرد تا هم بهتر در حافظه ثبت شود، هم این پرسش‌ و پاسخ خود به یادگیری بهتر کمک کند. حتی بعد از حفظ کامل جدول ضرب، امتحان گرفتن و پرسش و پاسخ را قطع نکنید.
  • کار سخت اگر بدون پاداش بماند خستگی انجامش از بدن خارج نمی‌شود. برای آنکه فرزندتان علاقه و اشتیاق بیشتری به یادگیری نشان دهد، حتما برایش پاداش در نظر بگیرید اما لزوما به دستاوردهای کودک جایزه ندهید، همین که تمام تلاش و سعیش را به کار بسته، حتی اگر هنوز نتوانسته به ضرب‌ها مسلط شود، مستحق جایزه است.
  • جدول ضرب را چاپ کنید و روی سطحی مثل در اتاق خواب، یخچال، کمد، میز کامپیوتر یا هر جای دیگری که فرزندتا مرتب می‌بینید، بچسبانید.

 

۵. یادگیری گروهی و تحریک روحیه رقابت

خیلی وقت‌ها آموزش گروهی مدت‌زمان یادگیری کودکان را به طرز چشمگیری پایین می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم از بازی‌های رقابتی استفاده کنید. مثلا یک دسته کارت بردارید، دو کارت به دو دانش‌آموز هم‌سطح بدهید و از آنها بخواهید کارت‌های خود را همزمان برگردانند. هرکس که زودتر بتواند حاصلضرب دو عدد روی کارت‌ها را بگوید، هر دو کارت را برمی‌دارد. در نهایت کسی که بیشترین کارت را جمع کرده، برنده است.

 

حرف آخر

دلهره کودک برای یادگیری جدول ضرب مسئله‌ای کاملا طبیعی است. اما در نهایت همه‌چیز به نحوه آموزش شما برمی‌گردد. با روش‌های ابتکاری، بازی و سرگرمی، حفظ قوانین ضرب و جداول می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. از آنجایی که کودکان یادگیری موثرتری با بازی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده دارند، استفاده از بازی‌های کارتی یا تخته‌ای در کنار روش‌هایی که معرفی کردیم، خالی از لطف نیست.

 

برچسب ها : ریاضی,آموزش ریاضی,یادگیری ریاضی

1 دیدگاه برای “۵ تکنیک شگفت انگیز برای یادگیری سریع جدول ضرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *