⚖️ خسارت تاخیر تادیه حقوق کارگر

بر اساس قانون خسارت تاخیر تادیه به این دلیل وضع شده تا خسارت وارد شده به داین بر اثر تاخیر در پرداخت دین جبران شود. در خصوص حقوق کارگر نیز خسارت تاخیر تادیه تعلق می گیرد و مبنای محاسبه این خسارت نیز از تاریخ مطالبه داین تا پرداخت خواهد بود. همچنین محاسبه نیز بر اساس شاخص تورم و به نرخ روز انجام می شود. در تاخیر تادیه آنلاین مبلغ آن به نرخ روز بدست خواهد آمد.

 

روش مطالبه خسارت تاخیر تادیه حقوق کارگر

جهت دریافت خسارت تاخیر تادیه، داین باید در دادگاه طرح دعوی حقوقی کند. جهت طرح دعوی داین به عنوان خواهان باید در دادگاه دادخواست حقوقی را به ثبت برساند. در این دادخواست موضوع دعوای و بهای خواسته باید قید شود. بعد از اینکه دادخواست به دفتر دادگاه ارسال شد و تکمیل بودن آن احراز شد، وقت دادرسی توسط مدیر دفتر دادگاه تعیین می شود و به هر دو طرف ابلاغ خواهد شد‌.

بعد از اینکه جلسه دادرسی تشکیل شد و طرفین حاضر شدند مدارک و اظهارات آنها توسط قاضی بررسی می شود. بعد از کامل شدن تحقیقات و به پایان رسیدن دادرسی ظرف یک هفته رای صادر می شود. اگر مقدار خسارت را طرفین دعوا از قبل تعیین کرده باشند دادگاه بر اساس آن حکم صادر می کند. در غیر اینصورت دادگاه بر اساس شاخص تورم بانک مرکزی میزان خسارت را محاسبه نموده و به پرداخت آن حکم می دهد‌. با محاسبه تاخیر تادیه آنلاین میزان خسارت با استفاده از فرمول خاص به نرخ روز بدست خواهد آمد.

شرایط دریافت خسارت تاخیر تادیه

در چه صورت می توان فهمید که آیا به موضوع دعوی خسارت تاخیر تادیه تعلق می گیرد یا نه؟ در صورتی موضوع دیوی دارای شرایط زیر باشد خسارت به آن تعلق می گیرد.

  • موضوع دعوای دین و در خصوص وجه رایج باشد.
  • داین دین را درخواست کرده باشد.
  • مدیون با وجود مطالبه داین و با وجود داشتن تمکن مالی از پرداخت دین خودداری کند.
  • از زمان مطالبه تا زمان پرداخت در شاخص قیمت ها تغییر قابل توجهی ایجاد شده باشد.

در چه مواردی نیازی به اثبات داین نیست.

در سه مورد زیر در خصوص خسارت دیرکرد نیازی به اثبات مطالبه داین نیست. این سه مورد عبارتند از:

  • چک: مبدا محاسبه خسارت در چک تاریخ صدور آن است.
  • مهریه: مبدا محاسبه مهریه تاریخ عقد ازدواج است.
  • اسناد رسمی لازم الاجرا: تاریخ محاسبه خسارت در سند قید خواهد شد.

در صورتی که در مورد مقدار خسارت تاخیر تادیه توافقی صورت نگرفته باشد مقدار آن به نرخ روز محاسبه خواهد شد. با محاسبه آنلاین خسارت تاخیر تادیه نیز می توانید مقدار خسارت را بر اساس نرخ تورم و با فرمول مخصوصی بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *