وزن مناسب کوله پشتی دانش آموزان

درد و کوفتگی در ناحیه گردن و کمر یکی از معضلات این روزهای دانش آموزان است که اما و اگرهای بسیاری در پس آن وجود دارد. بسیاری از کارشناسان، وزن بالای کیف‌های مدرسه را متهم ردیف اول این ماجرا معرفی می‌کنند. کیف‌هایی که بعضاً وزن آن‌ها از وزن خود دانش آموزان بیشتر شده و برای حمل آن، دانش‌آموزان خمیده و نافرم از خانه به مدرسه و بلعکس می‌روند. آنچه در این مقاله از رایاد می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم این است که وزن مناسب کوله‌ پشتی های مدرسه چقدر است و استفاده از کوله های سنگین چه عواقبی برای دانش‌آموزان دارد؟

کوله پشتی 1

 

خرید کیف و نوشت افزار

بدون شک مدرسه رفتن بچه ها یکی از مهمترین و شیرین ترین اتفاقات زندگی هر پدر و مادری است، چرا که مبحث سوادآموزی و اندوختن دانش فرزندان برای والدین بسیار شیرین است. اما دراین‌بین نباید از مسائل بهداشت فردی، اجتماعی و سلامتی کودکان در دوران مدرسه غافل ماند. زیرا غفلت در هرکدام از این موارد آینده این عزیزانمان را تحت شعاع قرار می‌دهد.

موردی که شاید کمتر به چشم آید و اکثرا از کنار آن ساده گذر می‌کنند، انتخاب کوله‌پشتی و وسایل نوشت‌افزار است! هم‌زمان با شروع فصل مدارس والدین اقدام به خرید وسایل مورداستفاده در طول تحصیل می‌کند و تنها نکته قابل‌توجه هنگام خرید زیبایی اقلام است! عدم توجه به استاندارد بود وسایل نوشت‌افزار، معضلی است که محصلان در دوران مدرسه با آن درگیر هستند. فکرش را بکنید یک کوله‌پشتی می‌تواند قاتل خاموش فرزندان شما شود!

کوله پشتی 2

 

ویژگی کوله پشتی مناسب

کوله‌پشتی، کوله‌ای پارچه‌ای مانند است که بر پشت فرد حمل می‌شود و دارای دو بند است که از شانه‌ها می‌گذرد. تعریف ساده‌ای که ماهیت استفاده از آن را مشخص می‌کند. باید گفت یکی از مناسب‌ترین کیف‌ها برای دانش آموزان کوله‌های پشتی است که البته استاندار بودن آن از اهم واجبات است.

بهتر است جنس کوله‌پشتی‌ها از چرم یا برزنت باشد تا به‌آسانی تغییر شکل ندهد تا محتوایی که درون آن قرار می‌گیرد یکنواخت بماند. کوله‌ها باید متناسب با جثه دانش آموزان باشد تا تعادل و فرم بدنشان را تغییر ندهد. این بدان معناست که کوله‌پشتی پس از آویزان شدن باید حدود سه سانتی‌متر بالاتر از خط کمر و گودی کمر باشد.

 

کوله پشتی 3

 

نکته مهمی که باید بدان توجه کرد بندهای شانه کوله است که باید پهن باشد تا فشار را کاهش دهد. همچنین لبه زیرین کوله، بالاتر از کمر قرار بگیرد. کوله‌های طویل بر روی کمر فشار می‌آورند. از بندهای دور کمر یا روبروی سینه غافل نشوید. زیرا 50 تا 70 درصد وزن کیف را از شانه و ستون فقرات برمی‌دارد.

وزن کوله پشتی برای مقاطع گوناگون تحصیلی

وزن مناسب کوله پشتی یکی از مسائلی است که کارشناسان در مورد آن اتفاق نظر دارند. طبق اعلام انجمن کایرو پراکتیک انتاریو کانادا، دانش آموزان نباید بیشتر از 10 درصد وزن خود باری را حمل کنند. اما با توجه ارتقا مقاطع تحصیلی و افزایش حجم کتاب‌ها این درصد متفاوت است.

به‌طور مثال دانش آموزان دبستانی باید 10 درصد وزن خود وسایل در کوله‌پشتی حمل کنند اما در دبیرستان این عدد به 15 تا 20 درصد نسبت به وزن محصل هم می‌رسد.

حمل بار اضافه‌تر از این مقدار ممکن است به آسیب‌دیدگی و وقوع ناهنجاری‌هایی در بدن دانش آموزان منجر شود. لذا برای جلوگیری از مشکلات رعایت این استاندارد را فراموش نکنید. بهتر است والدین به فرزندانشان در جمع‌آوری وسایل کیف کمک کنند و مانع قرارگیری کتاب اضافی در درون کیف شوند. حداکثر دو دفتر، دو کتاب و تعداد کافی مداد و خودکار وزن مناسب کوله پشتی است.

نکته دیگر، چینش و تقسیم‌بندی مناسب داخل کیف است. این امر نه‌تنها مانع جابه‌جایی وسایل می‌شود بلکه هنگام نوسان درون کیف، تکان‌های مضر را به بدن منتقل نمی‌کند. به همین خاطر کوله‌های جیب‌دار به سبب بالانس وزنی، برای دانش آموزان مناسب تلقی می‌شود.

کوله پشتی 4

حمل کیف سنگین ممنوع!

یکی از پر بحث‌ترین مسائلی که پیرامون دانش آموزان وجود دارد، سنگینی بیش‌ازحد کیف‌های آن‌ها است که مشکلات جدی را در سلامتی محصلان پدید می‌آورد. بسیاری این موضوع ثقیل را به گردن نظام آموزشی و کتاب‌های بیشمار می‌اندازند. اما اگر کلاه خود را قاضی کنیم، خواهیم دید تمام مشکلات از نظام آموزشی نشئت نمی‌گیرد. لیکن خانواده‌ها و دانش آموزان هم در این ماجرا بی‌تقصیر نیستند.

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، دید کالا محوری به مهمان 9 ماه دانش آموزان و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های استفاده از کیف، مشکلات عدیده‌ای را پدید می‌آورد. بخشی از این معضلات تنها با آگاه و متقاعدِ نمودن فرزندانمان هنگام خرید نوشت‌افزار حل‌وفصل می‌شود. کافیست وسایلی را انتخاب نماییم که استاندارد هستند و وزن سبک‌تری دارند.

کوله پشتی 5

عوارض ناشی از حمل نامناسب کوله‌پشتی

سربه‌هوا بودن و گوش نکردن به توصیه‌ها از ویژگی‌های غیرقابل‌انکار کودکان و جوانان است. استاندارهایی بسیاری برای حمل صحیح کوله‌پشتی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود که بعضاً با بی‌توجهی آن‌ها مواجه هستیم.

حمل نامناسب کیف آثار آنی و مدت‌دار خود را بر بدن دانش آموزان خواهد گذاشت که بارزترین آن‌ها درد در ناحیه گردن، شانه و کمر است. دو عامل وزن زیاد و انداختن کیف بر روی یک شانه به‌صورت بالقوه در این مهم تأثیرگذار است.

شایع‌ترین عوارض حمل کیف بر یک شانه، انحراف در ستون فقرات است. زیرا دانش آموزان برای آنکه کیف از شانه‌شان نیافتد، یک شانه را به سمت بالا می‌کشند و خود را به سمت دیگری کج می‌کنند که همین امر باعث می‌شود ستون فقرات این افراد از حالت طبیعی خارج شود. علاوه بر این‌ها دانش آموزان از گردن درد، سردرد، کوفتگی عضلات و جلو آمدن سر نسبت به تن گلایه‌مند هستند که نتایج حمل ناصحیح کوله‌پشتی است.

کوله پشتی 5

کیف الکترونیکی

همانطور که گفته شد، استفاده از کیف های سنگین و حمل نامناسب این کیف ها، مشکلات بسیار زیادی برای دانش آموزان به وجودآورده است. یکی از راهکارهای جایگزین برای حل این مشکل استفاده از کیف های الکترونیک است. کیف الکترونیکی آریا به عنوان طرح پژوهشی در سال 1390 برروی 130 هزار دانش آموز شهر اصفهان اجرا شد و پس از آن با توجه به رضایت والدین، معلمان و دانش‌آموزان اجرای این طرح در تمامی مدارس کشور برنامه‌ریزی شد. پیشنهاد میکنیم در این رابطه، مقاله ” فواید استفاده از کیف الکترونیک آریا ” را مطالعه کنید.

4 دیدگاه برای “وزن مناسب کوله پشتی دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *