اهمیت پازل برای کودکان

دیدن این که کودک مشغول بازی است، حسابی به مذاق والدین خوش می‌آید و لذت بخش است. این لذت زمانی بیشتر می‌شود که والدین بدانند چیزی که کودک در حال بازی کردن با آن است، تا چه حد فایده دارد و پراهمیت است؛مثل بازی کردن با پازل. آیا از فواید پازل برای کودکان مطلع‌ هستید و می‌دانید که وقتی او در حال کامل کردن یک پازل است، چه چیزهایی در مغز او و درونش در حال شکل‌گیری است؟

در این مقاله از رایاد، تصمیم به این گرفته‌ایم که درباره اهمیت پازل برای کودکان صحبت کنیم و بگوییم نقش پازل در هوش کودک به چه صورت است. پس از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

 

پازل در هوش کودک

 

برای مشاهده و خرید بازی فکری کودکان بر روی لینک: اسباب بازی فکری کودکان

 

پازل چیست

پازل نوعی بازی است که طی آن باید قطعاتی را صورت منطقی در کنار هم قرار دهیم تا نمایی کامل از یک شکل یا اطلاعات به دست بیاید. این کار نیاز به نبوغ و دانش دارد و این مهارت‌ها را در فردی که در حال انجام آن است به چالش می‌کشد.

تصویر پازل‌ها می‌تواند هر چیزی باشد. عکس مناظر، پرتره، تابلوهای نقاشی، ساختمان‌ها، ماشین‌ها و تصاویر شاد کودکانه که گاهی برگرفته از شخصیت‌های کارتونی است. پازل‌های کودکان معمولا شامل تصاویر شادی است که بچه‌ها را ترغیب می‌‌کند آنها را بسازند.

 

انواع پازل

پازل‌ها را از چند نظر می‌توان دسته‌بندی کرد:

 

1. از لحاظ ژانر:

اینکه مضمون پازل چه چیزی باشد، ژانر آن را می‌سازد. پازل‌ها ممکن نمایی از اعداد یا حروف الفبا باشند، نمایی از نقشه‌های جغرافیایی باشند، یا واژه‌ها و روابط را به تصویر بکشند و اکثر اوقات هم تصاویر را نمایش بدهند.

 

2. از لحاظ اندازه:

پازل‌ها در یک اندازه ثابت ساخته نمی‌شوند. آنها را می‌توان در اندازه‌های متفاوتی پیدا کرد.

دنبال یک بازی مناسب برای سنین بالا هستید؟ پیشنهاد رایاد به شما خرید بازی فکری 

3. از لحاظ تعداد قطعات:

پازل‌ها تعداد قطعات متفاوتی دارند. دو تکه الی 1000 تکه و گاهی هم بیشتر.

 

4. از لحاظ شکل:

ممکن است پازل دو بعدی باشد یا سه بعدی و گاهی هم به صورت مکانیکی طراحی شود.

 

5. از لحاظ جنس:

پازل‌ها در جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. چوبی، پازل فومی و مقوایی. نوع مقوایی پازل‌ها طرفداران بیشتری دارد. چرا که سریع‌تر ساخته می‌شود، هزینه ساخت آنها هم کمتر است و با قیمت کمتری به دست مشتری می‌رسند.

 

فواید پازل

 

فواید پازل برای کودکان

پازل سرگرم‌کننده است، این را همه ما می‌دانیم. ولی چیزی که پازل را از سایر اسباب‌بازی‌ها متمایز می‌کند و باعث می‌شود این‌همه روی اجرای آن توسط کودکان تاکید شود، تاثیری است که روی عملکرد مغز می‌گذارد.

نه تنها در کودکی، بلکه در هر سنی این تاثیر پابرجاست؛ ولی میزان آن در کودکی و نوجوانی بیشتر است. حالا این تاثیر به چه صورت است؟

 

1. ایجاد هماهنگی بین چشم‌ها و دست‌ها

یکی از فواید پازل برای کودکان ایجاد هماهنگی بین چشم‌ها و دست‌هاست که در سایر ابعاد زندگی هم موجب چابکی او خواهد شد.

زمانی که کودک سعی می‌کند تا با چشم‌هایش قطعات را به خوبی ببیند و با دست‌هایش جای آن را در کنار سایر قطعات درست کند، این هماهنگی بیشتر خواهد شد.

 

2. حل پازل باعث ورزش دو نیمکره‌ی مغز کودک می‌شود

زمانی که صحبت از حل مسائل تحلیلی و منطقی باشد این نیمکره‌ی چپ است که وارد کار می‌شود و وقتی که حرف از خلاقیت باشد، این نیمکره‌ی راست است که شروع به فعالیت می‌کند.

بیشتر فعالیت‌ها تنها یک نیمکره‌ را به کار می‌گیرند. ولی وقتی دست به فعالیتی بزنیم که نیاز به هر دوی این فعالیت‌ها داشته باشیم، هر دو نمیکره به فعالیت واداشته می‌شوند و به چالش کشیده خواهند شد.

پازل دقیقا از همین دست کارها است و باعث می‌شود که هر دو نمیکره‌ی مغز کودک حسابی ورزش کند. کودکانی که دو نمیکره‌ی مغز آنها به صورت همزمان فعال‌ است، محاسبات ریاضی را بهتر انجام می‌دهند.

 

اهمیت پازل

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پازل 

 

 

3. باعث یادگیری و فهم مفاهیم خواهد شد

وابسته به اینکه پازل چه ژانری دارد قدرت فهم مفاهیم مختلف را برای کودکان بیشتر می‌کند. زمانی که کودک در حال حل یک پازل هندسی است، دارد مفاهیم هندسی را یاد می‌گیرد، زمانی که در حال حل یک پازل عدد است، آنها را فرامی‌گیرد.

زمانی که در حال حل کردن پازلی با نمای یک اتومبلی است، جای قرارگیری اجزای آن را فرامی‌گیرد و وقتی که دارد یک پازل ساختمانی را حل می‌کند، نحوه‌ی قرار گرفتن اجزای مختلف ساختمان به روی یکدیگر را تشخیص خواهد داد.

پازل ها نقش بسیار موثری در یادگیری کودک دارند.

 

4. مغز را تحریک می‌کند

همانطور که می‌دانید، اگر از مغزمان استفاده زیادی نکنیم، سلول‌هایش را از دست می‌دهد. در دوران کودکی و جوانی که همیشه در حال یادگیری چیزهای جدید و تجربه کردن هستیم، سلول‌های مغز ما حفظ می‌شوند.

هر چه سن بالا می‌رود، چالش‌های فکری و ذهنی ما کمتر می‎‌شوند. روزها می‌گذرد بدون اینکه نیاز داشته باشیم چیز جدیدی بیاموزیم و برای حل مسئله یا مشکلی به مغزمان فشار بیاوریم. دیگر سلول جدیدی در مغز تولید نمی‌شود و سلول‌های قدیمی هم کم کم بقای خود را از دست می‌دهند.

آلزایمر در پی همین اتفاقات است که رخ می‌دهد. تنها با یک کار است که می‌توان جلوی کم شدن سلول‌های مغز را گرفت و آن هم انجام فعالیت‌های ذهنی و فکری است.

این فعالیت‌ها که یکی از آنها حل پازل است باعث تحریک مغز می‌شوند. شاید بگویید چه ربطی به کودکان دارد و نقش پازل در هوش کودک و فعالیت‌های ذهنی او چیست؟

شاید کودکان کمتر در معرض آسیب‌های ناشی از مرگ سلول‌های مغز هستند ولی پازل به عنوان یک محرک ذهنی، باعث تولید سلول‌های جدید مغزی خواهد شد.

 

puzzle for kids

 

در رابطه با این مطلب، پیشنهاد رایاد به شما مطالعه ی مقاله مزایای بازی فکری می باشد.

 

5. حافظه را بهبود می‌بخشد

این قطعه را کجا بگذاریم؟ برای این قسمت، کدام شکل قطعات باید استفاده شوند؟ همین الان قطعه‌ی مناسب این قسمت را در دست گرفته‌ بودم! آن را کجا گذاشتم؟

هنگام حل پازل بارها و بارها این سوال‌ها را از خودمان می‌پرسیم و به آنها جواب می‌دهیم. برای پاسخ دادن به این سوال‌ها، از حافظه‌ی کوتاه مدت خود استفاده می‌کنیم.

 

6. مهارت حل مسئله را تقویت می‌کند

برای حل پازل‌ها نیاز داریم که از مهارت حل مسئله‌ی خود استفاده کنیم. اگرد این مهارت قبلا در کودک پرورش یافته باشد، به راحتی از پس حل کردنش برمی‌آید و اگرنه، با چالش‌هایی مواجه خواهد شد که موجب تقویت این مهارت در او می‌شود.

این یکی از فواید پازل برای کودکان است که در زندگی‌شان حسابی به کارشان خواهد آمد.

 

7. نوعی مدیتیشن مغزی است

بزرگسالان، مدیتیشن را برای کاهش استرس و افزایش آرامش انجام می‌دهند؛ این خیلی خوب است ولی کودکان چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟

خوشبختانه پازل چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان نوعی مدیتیشن محسوب می‌شود. هنگام انجام آن، به قدری تمرکز و توجه نیاز داریم که فکر ما از همه چیز به جز چگونگی حل کردن آن خالی می‌شود.

برای کودکانی که در معرض استرس و اضطراب هستند، از پازل می‌توان به عنوان یک تمرین فوق العاده برای کاهش تنش و استرس آن ها استفاده کرد.

 

نقش پازل در هوش کودک

 

8. تخیل، خلاقیت و نوآوری را در کودک بهتر می‌کند

هنگامی که کودک در حال حل کردن پازل است، باید روشی برای حل پیدا کند. گاهی، راه‌های جدیدی به سرش می‌زند که حل مسئله را برای او سرعت می‌بخشد.

در نتیجه نسبت به پیدا کردن ایده‌های جدید مشتاق می‌شود. این ایده‌ها و خلاقیت‌ها گرچه ممکن است هنگام حل پازل به درد او نخورند، ولی در سایر کارهایش به کمکش خواهند آمد و در زندگی‌ خارج از بازی او، به دردش خواهند خورد.

خلاقیت، یکی دیگر از فواید پازل برای کودکان است.

 

9. ضریب هوشی را بالا می‌برد

نقش پازل در هوش کودک کاملا ثابت شده است. تحقیقات ثابت کرده‌اند که انجام پازل توسط کودکان، باعث می‌شود که نمره هوشی‌شان بیشتر شود و دلیل آن هم همان توضیحاتی که در قسمت‌های قبل آورده شد.

 

10. باعث ترشح دوپامین در مغز کودکان خواهد شد

هر قطعه‌ای را که سرجایش قرار می‌دهید، خوشحال خواهید شد. چرا که قدم موفقی در جهت حل پازل برداشته‌اید که قابل رویت است. همین حس خوش‌آیند باعث ترشح هورمون دوپامین می‌شود.

دوپامین را به عنوان یک سکنه‌ی مشهور از سرزمین مغز، همه‌ی ما می‌شناسیم.

 

اهمیت پازل برای کودکان

 

11. تمرکز کودک را افزایش می‌دهد

ترشح هورمون دوپامین، علاوه بر اینکه باعث می‌شود خلق و خوش کودک بهتر شود، تمرکز او را هم بهبود می‌بخشد. تاثیر دوپامین فقط محدود به افزایش تمرکز و بهبود خلق و خو نمی‌شود.

بلکه، موجب می‌شود که حافظه بهبود پیدا کند و همچنین کیفیت خواب نیز بهتر شود.

 

کلام آخر

در این مقاله درباره فواید پازل برای کودکان صحبت کردیم و گفتیم که می‌تواند چه تاثیری روی ذهن و هوش کودک داشته باشد. اگر به دنبال خرید یک بازی فکری هستید، پازل‌ها می‎توانند گزینه‌ها کامل مناسبی برای شروع باشند.

 

برای انتخاب درست و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خرید انواع بازی های فکری و چگونگی بررسی فاکتور های مختلف همانند مدت زمان، مکانیزم بازی، تعداد بازیکنان و سایر موارد بر روی لینک راهنمای خرید بازی فکری کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *