چرا زنی که فساد اخلاقی دارد باز هم مهریه به نرخ روز می گیرد؟

طبق قانون زن به مجرد عقد بر مهریه مالکیت پیدا می کند و می تواند هر گونه که قصد داشت بر آن تصرف کند. در صورتی که نوع آن عین معین باشد مانند خانه، می تواند بر آن تصرف کند و اگر وجه نقد باشد باید مهریه به نرخ روز محاسبه و پرداخت شود. صداق حق زن است و بر ذمه مرد است که آن را بپردازد. به همین دلیل تحت هیچ شرایطی ساقط نخواهد شد، حتی در صورت ثابت شدن فساد اخلاقی زن، باز هم مرد باید آن را به نرخ روز پرداخت کند.

مهریه زن خیانتکار چگونه محاسبه می شود؟

مهریه حق زن است و مرد تا زمانی که آن را پرداخت نکند بری الذمه نخواهد شد. این حق به هیچ صورت ساقط نخواهد شد، حتی اگر زن رابطه نامشروع داشته باشد، در اینصورت مرد می تواند از او طرح دعوای کیفری کند، ولی باید مهریه او را بپردازد.

در نتیجه رابطه نامشروع زن باعث ساقط شدن مهریه نخواهد بود. بنابراین اگر در این خصوص مرد از زن طرح دعوای کیفری کند، زن می تواند با مرد به شکل توافقی شرط کند که اگر او از شکایت خود صرف نظر کند، از مهریه خود صرف نظر خواهد کرد. اگر زوجین در دوران عقد به دلیل خیانت جدا شوند مهریه نصف خواهد شد، چون در این مدت رابطه زناشویی بین زوجین انجام نشده است. به طور کلی صداق به نرخ روز پرداخت می شود و محاسبه مهریه به نرخ روز نیز به این صورت است که بر اساس شاخص تورم و طبق فرمول تعیین شده محاسبه خواهد شد.

روش پرداخت مهریه زن خیانتکار

بر اساس شرع و قانون مهریه حق زن است و زن حتی اگر خیانت کند و از شوهر خود نیز تمکین نکند مهریه اش پرداخت خواهد شد. در صورتی که صداق عین معین مانند سکه، خانه، طلا و غیره باشد باید عینا پرداخت شود، ولی اگر وجه نقد باشد بر اساس شاخص سالانه و به نرخ روز محاسبه و پرداخت خواهد شد. جهت محاسبه نرخ روز مهریه قیمت شاخص سال مطالبه بر قیمت شاخص روز عقد تقسیم شده و حاصل آن بر مبلغ صداق درج شده در سند ازدواج ضرب خواهد شد. مثلا زنی که در سال ۹۰ با مهریه ۵۰ میلیون عقد کرده و در سال ۱۴۰۰ آن را مطالبه کرده، به نرخ سال ۱۴۰۰ مطالبه و پرداخت خواهد شد.

ولی اگر این خانم در سال ۱۴۰۲ مهر را مطالبه کند، به نرخ یک سال قبل یا همان سال ۱۴۰۱ محاسبه و پرداخت صورت می گیرد. زیرا‌ بانک مرکزی هر ساله در آخر سال شاخص سالانه بانک مرکزی را اعلام خواهد کرد و شاخص سال ۱۴۰۲ هنوز اعلام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *