تکالیف خلاق پایه اول ابتدایی

رفتار و عملکرد معلمان در پایه‌های اول تحصیلی کودکان تأثیر بسیار قابل توجهی روی میزان علاقه و نحوه عملکرد آموزشی آنان در آینده دارد. کودکان مسئولیت‌هایی که در آینده بر دوش می‌گیرند، در کودکی و در مقیاسی کوچک‌تر در دنیای بازی تجربه می‌کنند.به همین دلیل می‌گوییم آموزش از راه بازی و متدهای کاربردی برای ارائه تکالیف خلاق اول دبستان به دانش آموزی بهترین راه انتقال مفاهیم به آن‌ها است. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا نقش خلاقیت در آموزش دانش آموزان پایه اول ابتدایی را تشریح کرده و چند مثال عملی و عینی در رابطه با تکالیف خلاق پایه اول ابتدایی را بیان کنیم.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

اهمیت خلاقیت در آموزش پایه اول دبستان

آموزگار پایه ابتدایی برای پرورش خلاقیت در دانش آموزان باید ذهنی پویا و اطلاعات علمی به‌روز و کاربردی داشته باشد، جدیدترین اطلاعات و دستاوردهای علمی در زمینه نو اندیشی، نوآوری، ابداع و خلاقیت را مطالعه و بررسی کند و از تازه‌ترین یافته‌های علمی در قلمرو روش تدریس، شیوه‌های برقراری ارتباط عاطفی و شیوه‌های ارزیابی کیفی دانش آموزان اطلاع داشته باشد.

همچنین آموزگاران پایه اول ابتدایی باید به این اصل اعتقاد داشته باشند که هر چه دانش و بینش علمی معلم ابتدایی بیشتر باشد، احتمال دست‌یابی به الگوهای تازه و خلاقانه در ذهن او بیشتر است و بهره‌وری علمی او در کلاس درس نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به آن چه مطرح شد، یادگیری و یاددهی معلمان در دوره ابتدایی باید بیشتر از هر دوره دیگری باشد؛ زیرا معلمی که اطلاعات، دانسته‌ها و دستاوردهای علمی‌اش قدیمی باشند، کمتر احتمال دارد که در کلاس درس به نوآوری و خلاقیت دانش آموزان پایبند باشند و این امر به طور ویژه برای دانش آموزانی مهم‌تر است که در شرایط سنی، ویژگی‌های عاطفی و ارتباطی حساس‌تری هستند. به همین جهت روش های تکالیف خلاق پایه اول ابتدایی مورد اهمیت قرار می گیرند.

بازی با کلمات در یادگیری ، تکالیف خلاق پایه اول ابتدایی

پرورش خلاقیت دانش آموزان پایه اول

در ادامه چند نکته را بیان می‌کنیم که معلمان پایه اول ابتدایی برای پرورش خلاقیت کودکان پایه اول باید مد نظر داشته باشند:

  • مهارت گوش دادن، نگاه کردن، دریافت پویا و سیال به دانش آموزان را به روشی ساده و قابل درک آموزش دهید.
  •  با تغییر صوت، جایگاه ایستادن یا نشستن، میدان توجه، تمرکز و برخورد دانش آموز را تحریک کنید و نشان دهید که به بچه‌ها اهمیت می‌دهید.
  •  سطح نواندیشی و نوآوری خلاقیت دانش آموزان خود را به طور ارزشیابی کرده و آن‌ها را از میزان رشد خود آگاه سازید.
  • تلاش کنید نگرشتان نسبت به محتویات آموزشی و تکالیف کلاس اول در دوره ابتدایی باز و غیر کلیشه‌ای باشد.
  • به طور مداوم سطح دانش و بینش خود را در زمینه خلاقیت ارتقا دهید و نگاهی کاربردی به آن داشته باشید.
  •  عوامل تسهیل کننده و تقویت کننده خلاقیت فردی دانش آموزان را شناسایی و در جهت بهینه سازی آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کنید.
  •  جلسات نقد و بررسی گروهی در زمینه موضوعات درسی و آموزشی تشکیل دهید.
  •  با معلمان خلاق، نوآور و نواندیش که تفکر بازدارنده‌ای دارند، ارتباط برقرار کنید.
  •  انتقادپذیری خود را به‌ عنوان معلم دوره ابتدایی تا بالاترین حد افزایش دهید.
  •  کنترل و توزیع توجه را با دست‌کاری محرک‌ها به دانش آموزان آموزش دهید.

تکالیف خلاق اول دبستان

با به کارگیری ایده های نوین آموزشی و ارائه تکالیف خلاق در کلاس درس، فضای یادگیری را برای دانش آموزان پایه ی اول ابتدایی جذاب تر می کند و زمینه را برای مشارکت بیشتر دانش آموزان در کلاس درس مهیا می کند. از جمله تکالیف خلاق اول دبستان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 استفاده از دفتر خلاقیت

یکی از راه‌هایی که به حفظ خلاقیت کودکان و افزایش علاقه آنان به درس خواندن کمک می‌کند، استفاده از دفتر مشق خلاق است. دفترهای خلاقانه کلاس اول ابتدایی معمولا برای آموزش نشانه‌ها و حروف فارسی به کودکان طراحی می‌شوند. با استفاده از این دفاتر می‌توانید تکالیف کودکتان را به روش هدفمندتری پیگیری کنید، خلاقیت کودکان خود را پرورش داده و آنان را برای یادگیری حروف و نشانه‌های پایه اول ابتدایی مشتاق‌تر کنید.

 

 استفاده از دفتر خلاقیت ، تکالیف خلاق پایه اول ابتدایی

 

بازی با کلمات در یادگیری فارسی

یکی دیگر از مواردی که در شکل‌گیری تکالیف خلاق پایه اول ابتدایی نقش دارند، بازی با آواها و کلمات است. برای مثال، چند کلمه از متن اصلی درس به دانش آموزان بدهید و از آن‌ها بخواهید با کمک آن‌ها داستانی خلاقانه بسازند. همچنین می‌توانید کلمه‌ای به دانش آموزان بدهید و از آن‌ها بخواهید تا با حرف آخر آن کلمه‌ای

جدید بنویسند و این کار را تا چند کلمه ادامه دهید. برای رونویسی از درس نیز می‌توانید یکی از حروف مورد نظرتان را مشخص کنید و به دانش آموزان بگویید در طول درس آن حرف را با رنگ دیگری بنویسند.

 

تکالیف خلاق پایه ی اول

یادگیری خلاقانه ریاضی

قبل از تدریس درس ریاضی یا مباحثی مانند اشکال هندسی و ضلع‌های آن، شکل‌های مختلف را با کاغذ رنگی و به شکل نوار مقوایی درست کنید و آن‌ها را در کلاس درس برای بچه‌ها توضیح دهید.

برای آموزش اعداد دورقمی، جمع و تفریق آن‌ها می‌توانید از مقواهای نواری یا نی‌های بسته ده‌تایی استفاده کنید و جمع و تفریق کردن را به کمک آن‌ها آموزش دهید. همچنین برای سایر مباحث نیز می‌توانید روش‌های خلاقانه و جذاب دیگری برای تشویق دانش آموزان به یادگیری امتحان کنید.

آموزش خلاقانه علوم

برای آموزش علوم به شیوه‌ای خلاقانه می‌توانید، روش های نوین تدریس علوم ابتدایی را به کار گیرید. به عنوان مثال از دانش آموزان بخواهید تا درباره آلودگی هوا و راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از آن گزارشی بنویسند یا به برنامه‌هایی مانند اخبار در مورد آب و هوا و آلودگی‌های احتمالی گوش دهند و برداشت‌های خود را از آن‌ها بنویسند. همچنین می‌توانید از دانش آموزان بخواهید در مورد ضررهای آلودگی هوا مطالبی را در کلاس ارائه دهند.

به عنوان مثالی دیگر، می‌توانید با بازی با سایه‌ها نحوه تابش نور خورشید، جهت طلوع و غروب آن، خواندن ساعت در زمان‌های قدیم و غیره را به دانش آموزان آموزش دهید. به همین ترتیب برای سایر مباحث درس نیز می‌توان با استفاده از ابزارهای کمک آموزشی روش‌های خلاقانه‌ای را برای درک بهتر مفاهیم توسط دانش آموزان به کار بگیرید.

 

تکالیف خلاقانه پایه اول ابتدایی

 

در این مطلب به بررسی تکالیف خلاق پایه اول ابتدایی پرداختیم و دیدیم که چگونه می‌توان با استفاده از ابزارهای کمک آموزشی و به کار گیری از قدرت خلاقیت خود چندین تکالیف خلاق اول دبستان را طرح کرده و به درک عمیق‌تر کودکان در پایه اول کمک کرد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش‌های مناسب تدریس پایه ابتدایی می‌توانید به مطلب روش‌های تدریس ابتدایی مراجعه کنید.

 

10 دیدگاه برای “تکالیف خلاق پایه اول ابتدایی

  1. زهرا گفته:

    سلام.
    میتونید از کاردستی برای یادگیری بهتر درس ها استفاده کنید مخصوصاً درس ریاضی و فارسی

  2. عبداله نوروزی گفته:

    باسلام و تشکر از شما.مطالبتون خیلی مفیدبود.فقط برای درس علوم.نوشتن گزارش از آلودگی هوا و… برای پایه اول،که تازه خوندن ونوشتن آموزش میبینه،آیا یکمی مشکل بنظر نمیرسه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *