آنچه باید درباره جشن تکلیف پسرانه بدانید!

جشن تکلیف یکی از اقدامات معنوی و تربیتی در نظام آموزشی مدارس می باشد، جشن تکلیف در مدارس دخترانه با تشریفاتی خاص برگزار می شود. اما متاسفانه در برخی از مدارس پسرانه این امر مهم تا حدودی نادیده گرفته می شود در صورتی که جشن تکلیف پسرانه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. چرا که پسران نیز همانند دختران در سن معینی موکلف به انجام امور دینی می شوند و به عبارت دیگر به بلوغ فکری و جسمی لازم برای پذیرش مسئولیت های عبادی خود در برابر پروردگار می رسند.

چه بسا برگزاری جشن عبادت برای پسران به پررنگ شدن و متجلی شدن اهمیت دستورات و احکام الهی کمک می کند، لذا برگزاری جشن تکلیف برای پسران ضمن آنکه سبب یادآوری تکالیف الهی آنان در برابر دستورات پرودگار می گردد، می تواند آغازی زیبا برای حرکت در مسیر بندگی و عبادت خداوند متعال باشد.

در ادامه قصد داریم به اهمیت و چگونگی برگزاری جشن تکلیف برای پسران بپردازیم با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

برگذاری اردوی گردشگری

اهمیت برگزاری جشن تکلیف

یکی از ارکان اصلی جشن تکلیف برگزاری نماز جماعت می باشد لذا بهتر است که قبل از برگزاری این فریضه ی واجب، نوجوانان نحوه ی صحیح اقامه ی نماز را آموزش ببینند و با فلسفه ی نماز و احکام اجرایی آن آشنا شوند و اهمیت واثرات مثبت نماز در زندگی برای آنان بازگو شود.

یکی دیگر از اهداف برگزاری جشن تکلیف آگاه نمودن نوجوانان ازاحکام و فرایض دینی، واجبات و محرمات دین می باشد ضمن آنکه صحبت درباره ی مسائل مهم اجتماعی همچون مسئولیت پذیری، برخورداری از عفاف و حیا، رفتار درست اجتماعی و مسائلی از این قبیل در این مراسم به شدت تاثیرگذار بوده و اهمیت بسیاری دارد. بنابراین حضور یک کارشناس دینی جوان مسلط به امور نوجوانان می تواند در کنار امام جماعت بسیار موثر واقع شود.

مراسم و تشریفات جشن تکلیف پسران

با برنامه ریزی و داشتن ایده های خلاقانه می توان یک مراسم با شکوه برای جشن تکلیف پسرانه تدارک دید، مدارس معمولا برای برگزاری این جشن چند ساعت را در نظر می گیرند و مراسم را در مدت زمان کوتاه و به صورت مختصر برگزار میکنند ولی با اختصاص دادن یک روز آموزشی کامل به این مراسم و برنامه ریزی دقیق برای تک تک لحظات آن می توان خاطرات شیرینی از جشن تکلیف را در خاطر دانش آموزان ثبت کرد. به طور کلی جشن تکلیف به دو صورت جشن تکلیف در مدارس و جشن تکلیف خانگی برگزار می شود.

جشن تکلیف در مدرسه

جشن تکلیف در مدارس عموما در سالن اجتماعات و نمازخانه و یا حیاط مدرسه برگزار می شود. می توان این جشن را در خارج از فضای مدرسه مانند مساجد، فرهنگسرا و فضاهای سرباز مانند برخی از پارک ها و پایگاه های گردشی برگزار کرد. یکی از برنامه های رایج در برگزاری جشن تکلیف دختران تهیه کیفی شامل چادر جشن تکلیف و سجاده می باشد. درست است که پسران نیازی به چادر نماز ندارند در عوض می توان یک بسته شامل سجاده، مهر و تسبیح و یک جلد قرآن جیبی و یا قبله نما برای آنان تهیه نمود.

در جشن عبادت مدرسه ضمن برگزاری نماز جماعت و سخنرانی متخصص دینی و صحبت درباره ی احکام و دستورات الهی توصیه می شود از برگزاری برنامه های سرگرم کننده و جذاب برای نوجوانان غافل نشوید. از جمله برنامه های متنوعی که در جشن تکلیف برگزار می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اجرای نمایش و تئاتر
  • اجرای سرود توسط گروه های سرود مدرسه
  • دعوت از گروه های نمایشی به مدرسه
  • برگزاری مسابقات همراه با اهدای جوایز
  • اهدای کادو و لوح جشن تکلیف فیلمبرداری و عکاسی از مراسم و دانش آموزان
  • تهیه ی بسته های تغذیه و پذیرایی از دانش آموزان

جشن تکلیف پسرانه در خانه

بسیاری از والدین تمایل به برگزاری جشن تکلیف خانگی دارند که برخی این جشن را در روز تولد 15 سالگی فرزندشان می گیرند، از دوستان و همکلاسی ها نیز برای حضور در این جشن عبادت دعوت به عمل می آورند. برخی از خانواده ها برای برگزاری جشن تکلیف تم و تزیینات خاصی را در نظر می گیرند و هدایایی را برای مهمانان به عنوان یادبود جشن عبادت فرزندشان تهیه می کنند.

در این مراسم یک شخص آشنا و مسلط به مباحث شرعی و احکام را دعوت می نمایند تا در این مجلس برای شخص مکلف و دوستانش در این رابطه صحبت کند و نوجوانان را با فلسفه ی جشن تکلیف آشنا کند.

کادو جشن عبادت برای پسران

به صورت کلی به شخص موکلف در جشن تکلیف کادو می دهند تا یک یادگاری شیرین از جشن تکلیف خود داشته باشد، عموما کادوهای جشن تکلیف جا نماز و تسبیح هستند ضمن آنکه قرآن های جیبی جلد چرم، قبله نما و رساله های مصور احکام وضو و نماز گزینه های خوبی به شمار می آیند. اما برای تنوع بیشتر می توان کادو های زیر را برای هدیه دادن به پسران در روز جشن عبادت در نظر گرفت:

  • بازی های فکری ( شطرنج، اتلو، برج هیجان، پازل های هزار تکه و … )
  • کتاب های مناسب رده ی سنی نوجوانان ( کتاب های دینی-مذهبی، کتاب های روانشناسی، کتاب های مصور)
  • رفتن به یک اردوی گردشی
  • رفتن به اردوهای زیارتی
  • نرم افزار های آموزش قرائت قرآن

برای خرید کادو جشن تکلیف از همین جا بازی فکری را انتخاب کنید.

5%
390,000 تومان410,000 تومان
5%
ناموجود
162,000 تومان
4%
317,000 تومان
15%
ناموجود
255,000 تومان
15%
ناموجود

بازی فکری

بازی فکری کاستل

98,000 تومان
5%
ناموجود
238,000 تومان
15%

بازی فکری

بازی فکری بروکا

212,000 تومان
5%
420,000 تومان440,000 تومان
ناموجود
350,000 تومان
ناموجود

بازی فکری

بازی فکری دژ

220,000 تومان
ناموجود
110,000 تومان
ناموجود

بازی فکری

بازی فکری پاتک

170,000 تومان
30%
ناموجود
70,000 تومان

 

هنگام تهیه ی کادوی مناسب برای پسران علایق و تیپ شخصیتی آنها را در نظر بگیرید و به مناسبت سن تکلیف کادویی را به انها هدیه دهید که حس خوبی را از آن دریافت کنند. اگر تمایل دارید ایده های زیادتری در این رابطه مشاهده کنید، حتما مقاله “ هدیه جذاب برای جشن تکلیف ” را مطالعه کنید.

جشن عبادت برای پسران

با برگزاری مراسم و برپایی جشن تکلیف پسرانه می توان به شایستگی روز رسیدن به سن تکلیف را برای تمامی پسران تکریم داشت، ضمن آنکه می توان یک خاطره ی شیرین معنوی را برای آنان رقم زد. نباید فراموش کرد که جشن تکلیف یک جشن معنوی می باشد و نیازی به تشریفات و هزینه های سنگین ندارد آنچه در برگزاری این نوع مراسم اهمیت دارد آمادگی نوجوانان برای پذیرش مسئولیت های فردی و اجتماعی و از همه مهم تر آگاهی آنان از تکالیف الهی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *