آموزش ریاضی ششم ابتدایی با روش های کاربردی

پایه ششم ابتدایی از پایه های مهم در مقطع دبستان محسوب می شود البته این نکته را در نظر داشته باشید که همه پایه های دبستان از اهمیت بالایی برخوردار هستند و توجه به هر پایه به خودی خود ضروری است. به همین دلیل آموزش ریاضی ششم ابتدایی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

والدین هم می توانند در امر آموزش به فرزندان خود، مشارکت داشته باشند اما خوب است به سن و پایه تحصیلی دانش‌آموزان توجه بکنند تا بتوانند از روش‌های مناسبی برای آموزش استفاده بکنند زیرا؛ هر سنی روش های خاص خودش را می طلبد.

به مراتب آموزش ریاضی ششم دبستان از اهمیت زیادی برخوردار است، به این دلیل که دانش‌آموزان تقریباً از حال و هوای دبستان رها شده‌اند و خود را برای دوره‌های بعدی آماده می‌کنند.

تفکر دانش آموزان خیلی وسعت پیدا می کند و لازم است که از روش های منطقی استفاده بکنید تا نتیجه بگیرید و همچنین در نظر داشته باشید که دانش آموزان در این سن وارد دوره بلوغ می شوند و روحیاتشان حساس تر می شود پس باید ریزه کاری هایی را در نظر داشته باشید.

در ادامه این مقاله به معرفی روش های کاربردی در آموزش ریاضی به بچه های پنجم دبستان می پردازیم با رایاد همراه باشید.

 

ریاضی ششم ابتدایی

 

سرفصل های ریاضی ششم دبستان:

در این قسمت به سرفصل های پایه ششم ابتدایی می پردازیم:

 

فصل اول، عدد و الگوهای عددی:

فصل اول نیز به سیاق فصل های پایه های گذشته به الگوهای عددی می پردازد و ضمن یادآوری الگوهای عددی پیشین به معرفی الگوهای عددی جدیدی نیز می پردازد.

 

فصل دوم، کسر:

موضوع اصلی این فصل نیز تکراری است و آن آموزش کسر است و ضمن یادآوری این مبحث به آموزش کاربردهای دیگر کسر و حل مسائلی همراه با کسر می پردازد.

 

فصل سوم،اعداد اعشاری:

تمرکز این فصل آموزش اعداد اعشاری است. دانش آموزان با اعداد اعشاری در پایه های قبلی آشنا شده اند ولی به صورت ضمنی اما در پایه ششم با چالش های بیشتری برای حل مسئال اعداد اعشاری مواجه می شوند تا به درک کاملی از اعداد اعشاری برسند.

 

فصل چهارم،تقارن و مختصات:

این فصل از بخش های تازه و جدید برای دانش آموزان است و به آموزش تقارن و مختصات می پردازد.

در این فصل دانش آموزان با تقارن و همچنین با جدول مختصات یا مختصات دکارتی آشنا می شوند. این فصل از پایه های کاربردی است و مجدد در پایه های بعدی تکرار می شود.

 

ریاضی ششم دبستان

 

فصل پنجم،اندازه‌گیری:

این فصل از فصل های نسبتاً راحت کتاب ریاضی ششم دبستان است و بسیاری از دانش آموزان به یادگیری آن علاقه دارند. موضوع کلی این بخش اندازه گیری است و به آموزش حجم و جرم می پردازد.

 

فصل ششم،تناسب و درصد:

همه فصل های ریاضی ششم دبستان اهمیت دارد ولی فصل ششم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به آموزش موضوع مهمی می پردازد که حتی در زندگی روزمره ما نیز کاربرد دارد و آن آموزش درصد و تناسب است.

یادگیری درست و صحیح این بخش اهمیت بالایی دارد و موجب می شود دانش آموز در سال های بالاتر با چالش کمتری رو به رو باشد.

 

فصل هفتم، تقریب:

آخرین فصل از این کتاب تقریب است و به نوعی تکمیل کننده و دنباله فصل قبلی است و موضوع جدیدی را مطرح نمی کند. به همین ترتیب از بخش های راحت کتاب محسوب می شود و دانش آموزان با چالش سختی موجه نمی شوند.

 

بازی با ریاضی

 

در حال حاضر که به طور خلاصه با مباحث ریاضی ششم دبستان آشنا شده اید، خوب است که به انواع روش تدریس ابتدایی نیز بپردازیم:

 

1. دست ورزی آموزش ریاضی:

ابتدا باید با این مفهوم آشنا شویم که دست ورزی چیست.

به طور کلی دست ورزی به عملی می گویند که دانش آموزان با اجسام و یا جامدات انجام می دهند تا در پی آن مفاهیم را عمیق تر درک کنند.

استفاده از روش تدریسِ دست ورزی در آموزش ریاضی ششم ابتدایی بسیار اهمیت دارد زیرا؛ به طور کلی دانش آموزان در پایه ششم دبستان خیلی راحت تر می توانند خود را با روش تدریس دست ورزی همانگ کنند به این دلیل که قدرت درک و اجرا این بازی را به طور کامل به دست آورده اند و به همین ترتیب این بازی برای آن ها جذابیت بیشتری پیدا می کند.

از روش تدریس دست ورزی می توان برای آموزش مباحثی مانند کسر یا فصل مختصات استفاده کرد و مفاهیم را به صورت عملی به آنان یاد داد.

در صورت تمایل به انجام دست ورزی می توانید با مطالعه ایده دست ورزی ریاضی ابتدایی از آن استفاده نمایید.

 

2. آموزش ریاضی با بازی:

تدریس ریاضی با بازی خیلی موثر هست و روشی معمول و جا افتاده ای هست.

معلمان یا والدین می توانند از این روش استفاده کنند تا بچه ها را با خود بیشتر همراه کنند. شاید برای شما این سوال مطرح بشود که چگونه باید یک بازی ریاضی درست بکنیم؟

مساله اینجاست که قرار نیست والدین یا معلمان این بازی ها را طراحی بکنند بلکه طراحی بازی ریاضی وظیفه متخصصان است.

خیلی از کتاب های کمک آموزشی هستند که بسیاری از بازی ریاضی ها را معرفی می کنند و همچنین نرم افزار میشا و کوشا که به نوعی بازی ریاضی محسوب می شود و می تواند از گزینه های خوب و مناسب برای دانش آموزان شما باشد.

تدریس ریاضی ششم با آموزش ریاضی با بازی خیلی راحت تر انجام می گیرد و حتی معلمان یا والدین می توانند از بازی ریاضی های متداول و مرسوم الهام بگیرند و آن را همراه با فرزند یا دانش آموزان خود انجام بدهند.

به طور کلی استفاده از بازی دانش آموزان را با جریان درس همراه می کند و آنان را نسبت به درس ریاضی مشتاق تر می کند و حتی این مهیج بودن بازی به مرور باعث می شود بعدها خودشان با دوستان خود این بازی را انجام بدهند و از آن لذت ببرند.

 

ریاضی ششم

 

3.کیت آموزش ریاضی ابتدایی:

شاید با مفهوم کیت آموزشی آشنا نباشید ولی در نظر داشته باشید که این بسته ها بیشتر برای دانش آموزان جنبه ی بازی ریاضی دارند.

بسته بندی این کیت های آموزشی بسیار متنوع است و همچنین با طیف رنگ آمیزی بسیار بالا در بازار به فروش می رسد و دانش آموزان را برای یادگیری ریاضی ششم ابتدایی سر شوق می آورد.

ویژگی خاص کیت های آموزشی این هست که، یادگیری ریاضی را برای آنان خوشمزه می کند و امر یادگیری با سرگرمی هایی که داخل کیت هست برای دانش آموزان لطیف تر می شود و درس ریاضی را از آن حالت سخت و منزجر کننده خارج می کند.

امروزه آموزش ریاضی ششم دبستان با کیت آموزشی ریاضی ابتدایی بسیار طرفدار پیدا کرده است زیرا کار با این کیت ها نه تنها برای دانش آموزان، حتی برای والدین و معلمان هم سرگرم کننده می تواند باشد.

 

4. نرم افزارهای آموزش ریاضی ابتدایی:

استفاده از نرم افزارهای آموزشی هم جنبه ی سرگرمی دارد و هم آموزشی. استفاده از نرم افزارهایی مانند رهپویان، لوح دانش و از این دست نرم افزارها بسیار متداول و همچنین امری جا افتاده است.

سال هاست که دانش آموزان به توصیه ی معلمین از نرم افزارهای آموزشی استفاده می کنند پس می توان نتیجه گرفت که نرم افزارهای آموزشی به نوعی امتحان خود را پس داده اند.

اما توجه به این نکته ضروری است که هر نرم افزار آموزشی صرفاً مفید نیست و باید از یک سری استانداردهایی پیروی کند تا دانش آموز را دچار سردرگمی بیشتری نکند.

نرم افزار میشا و کوشا ششم دبستان می تواند مفید واقع شود.

 

ریاضی

 

کلام آخر

همانطور که از ابتدا نیز اشاره کردیم هر پایه ای اهمیت خاص خودش را دارد و نمی توان گفت که صرفاً توجه به یک پایه برای دانش آموزان کافی است.

در نتیجه آموزش ریاضی ششم دبستان نیز دارای اهمیت بسیاری است و توجه به آن لازم.

به خاطر داشته باشید که آموزش ریاضی با بازی نه تنها برای دانش آموز مفرح است بلکه برای معلم و یا والدین نیز می تواند سرگرم کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *