آموزش ریاضی چهارم ابتدایی با روش های کاربردی

به طور کلی آموزش ریاضی چهارم ابتدایی از اهمیت زیادی برخوردار است و دلیل آن بیشتر این است که بسیاری از مباحث پایه ای و کاربردی در این مقطع به دانش آموزان تعلیم داده می شود.

امروزه معلمان و حتی والدین در جریان درس دانش آموز یا فرزند خود با مشکلاتی که متوجه آموزش ریاضی هست، دست و پنجه نرم می کنند.

منظور از این مشکلات این است که بسیاری از روش های آموزشی با این حال که نوین هستند، ولی استاندارد نیستند و سختی هایی را با خود به همراه می آورند از جمله این که باعث سردرگمی و اضطراب بیشتر آنان می شود.

روش تدریس طی آموزش دروس به خصوص درس ریاضی اهمیت بسیاری دارد و باید روی اصول صورت بگیرد. در این مقاله سعی داریم به معرفی تعدادی از روش های تازه و نوین در باب آموزش ریاضی چهارم دبستان بپردازیم.

با رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

محتوای کتاب ریاضی چهارم دبستان چیست و شامل چه سرفصل هایی می شود؟

کتاب ریاضی چهارم ابتدایی شامل 7 فصل می باشد که در این قسمت به طور خلاصه به آن اشاره می کنیم.

 

فصل اول ریاضی چهارم دبستان

 

1. اعداد و الگوها:

این فصل مانند کتاب های ریاضی پایه های قبلی به بحث عدد و الگوها می پردازد. دانش آموازن با الگوهایی که با ضرب و تقسیم ساخته می شود آشنا می شوند، عددنویسی و همچنین چگونگی خواندن آنان یادآوری می شود.

 

2. کسر:

در این فصل به صورت گسترده تری به مفهوم کسر پرداخته می شود. در ابتدای درس ضمن یادآوری به دانش آموزان، به تدریس چهار عمل اصلی روی کسرها پرداخته می شود.

 

3. ضرب و تقسیم:

در درس سه به مبحث ضرب و تقسیم می پردازد اما به شکل گسترده تر و پیشرفته تر. به شکلی که آموزش ضرب دو عدد دورقمی درهم و محاسبه ی تقریبی ضرب و تقسیم در این فصل انجام می پذیرد و تقسیم بیشتر به صورت تقسیم یک تک رقمی بر دورقمی است.

 

4. اندازه گیری:

فصل 4 به بحث جدیدی پرداخته می شود و برای دانش آموزان تازگی دارد و آن هم بحث زاویه است. آموزش مفهوم زاویه و چگونگی اندازه گیری زاویه در این فصل انجام می پذیرد.

 

فصل پنجم ریاضی چهارم ابتدایی

 

5. عدد مخلوط و عدد اعشاری:

آموزش اعداد مخلوطی و اعداد اعشاری در این فصل به محصلین آموزش داده می شود و همچنین برای این که مباحث قبلی نیز برای دانش آموزان دوره شود، به رابطه بین کسر و اعشار هم پرداخته می شود تا باعث شفافیت بیشتر ذهن آنان شود.

 

6. شکل های هندسی:

این فصل برای دانش آموزان بیشتر جنبه هندسه دارد و آنان با چگونگی حساب کردن محیط و مساحت انواع دیگر اشکال هندسی آشنا می شوند.

 

7. آمار و احتمال:

فصل آمار و احتمال برای اکثر دانش آموزان شیرین است و آنان با کشدین انواع نمودار و چگونگی تبدیل این نمودارها به یک نوع دیگر از نمودار آشنا می شوند.

 

راهکارهای تدریس ریاضی چهارم دبستان به چه شکل هست؟

همانطور که اشاره کردیم مدل های مختلفی از  انواع روش های تدریس ریاضی وجود دارد ولی باید به شکل استاندارد انجام پذیرد تا مشکلات بیشتری را برای دانش آموزان ایجاد نکند و باعث بروز مشکلاتی در یادگیری آنان نشود. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

فصل پنجم ریاضی چهارم ابتدایی

 

1. پویایی:

آموزش باید پویایی داشته باشد و به شکلی نباشد که دانش آموزان سر کلاس دچار خواب آلودگی شوند و یا اینکه سر کلاس برای سوال پرسیدن معذب باشند بلکه اگر دانش آموز در تنظیم صورت مساله هایی که باید حل کند، شرکت داشته باشد، خیلی فعال تر تلاش خواهد کرد.

معلم خوب است شرایطی را فراهم آورد که دانش آموز بتواند مساله های خودش را طرح کند چون باعث خواهد شد که نیروی خلاقیت او شکوفا شود.

 

2. انگیزه:

بهتر است والدین یا دانش آموزان به شکلی رفتار بکنند تا دانش آموزان برای درس خوندن انگیزه داشته باشند و دچار ناامیدی و بی هدفی در طی آموزش نشوند.

ایجاد انگیزه در دانش آموزان به طرق مختلفی می تواند انجام بشود مانند جایزه دادن یا تشویق دانش آموزان.

 

3. خوب است تا معلمان منعطف تر عمل بکنند:

منظور از این که منعطف تر عمل بکنند این هست که سعی کنند از روش های قدیمی فاصله بگیرند و برای تدریس از روش های جدیدتری بهره بگیرند تا مطالب بهتر در ذهن دانش آموزان جا بگیرد.

روش های قدیمی تدریس برای بچه های قدیمی است و از مد افتاده است. برای ارتباط با دانش آموزان جدید باید از روش های جدید کمک گرفت و به آنان نزدیک شد.

 

بازی با ریاضی

 

4. آموزش ریاضی چهارم ابتدایی با بازی:

تدریس ریاضی با بازی خیلی موثر هست و روشی معمول و جا افتاده ای هست. درواقع سه مورد قبلی که به آنان اشاره کردیم در همین یک مورد گنجانده شده است و معلمان یا والدین می توانند از این روش استفاده کنند تا بچه ها را با خود بیشتر همراه کنند.

شاید برای شما این سوال مطرح بشود که چگونه باید یک بازی ریاضی درست بکنیم؟ مساله اینجاست که قرار نیست والدین یا معلمان این بازی ها را طراحی بکنند بلکه طراحی بازی ریاضی وظیفه متخصصان است.

خیلی از کتاب های کمک آموزشی بسیاری از بازی ریاضی ها را معرفی می کنند و همچنین نرم افزار میشا و کوشا که به نوعی بازی ریاضی محسوب می شود و می تواند از گزینه های خوب و مناسب برای دانش آموزان شما باشد.

آموزش ریاضی با بازی در پایه چهارم خیلی سهل تر انجام می گیرد و حتی معلمان یا والدین می توانند از بازی ریاضی های متداول و مرسوم الهام بگیرند و آن را همراه با فرزند یا دانش آموزان خود انجام بدهند.

در ادامه به معرفی روش هایی برای بازی همراه با آموزش ریاضی چهارم دبستان می پردازیم.

 

دست ورزی ریاضی

 

دست ورزیِ آموزش ریاضی چهارم دبستان:

ابتدا باید با این مفهوم آشنا شویم که دست ورزی چیست؟ به طور کلی دست ورزی به عملی می گویند که دانش آموزان با اجسام و یا جامدات انجام می دهند تا در پی آن مفاهیم را درک کنند.

برای مثال بچه ها در طی دست ورزیِ آموزش ریاضی چهارم دبستان با مفاهیم هندسی خیلی راحت تر آشنا می شوند و روند آموزش مساحت و محیط که اتفاقاً در فصل ششم کتاب ریاضی این پایه هم مطرح می شود، برای آنان بسیار سریع و راحت تر جای می افتد.

به این دلیل که آن اجسام را می سازند و این ساختن چون نوعی بازی هم محسوب می شود باعث می شود که در ذهن آنان موثرتر ثبت بشود.

 

کیت آموزش ریاضی چهارم دبستان:

منظور از کیت آموزشی ریاضی ابتدایی ، بسته آموزشی همراه با بازی های متنوع که هدف از این بازی ها آموزش ریاضی به کودکان است.

بسته بندی این کیت ها بسیار متنوع و همچنین با طیف رنگ آمیزی بسیار بالا هست و دانش آموزان را برای یادگیری ریاضی چهارم ابتدایی سر شوق می آورد.

ویژگی خاص کیت های آموزشی این هست که، یادگیری ریاضی را برای آنان خوشمزه می کند و امر یادگیری با سرگرمی هایی که داخل کیت هست برای دانش آموزان لطیف تر می شود.

 

ریاضی

 

کلام آخر:

همانطور که در مقدمه هم به این موضوع اشاره کردیم باز هم یادآور می شویم که آموزش ریاضی چهارم ابتدایی از حساسیت بالایی برخوردار است و از همه لحاظ مقطع مهمی است زیرا هم مباحث قبلی را دوره میکند و همین که به مباحثی می پردازد که در آینده بسیار کاربردی هستند.

پس یادگیری درست دانش آموزان اهمیت پیدا می کند و باعث می شود در سال های بالاتر دچار مشکل در درس ریاضی نشوند.

4 دیدگاه برای “آموزش ریاضی چهارم ابتدایی با روش های کاربردی

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز

      ممنون از بیان نظرتون، اگر ایده‌ای دارید با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *