6 ایده بازی با وسایل ساده در خانه برای کودکان

بازی یکی از فعالیت‌های روزانه و برنامه‌های ثابت کودکان می‌باشد که به هیچ عنوان از زندگی آن‌ها حذف نخواهد شد. بلکه مدل بازی آن‌ها با توجه به سن و محیطی که در آن قرار دارند متفاوت خواهد بود. اکثر بچه‌ها بازی‌هایی را ترجیح می‌دهند که در فضای بیرون از خانه و به صورت گروهی بازی می‌شود. با این حال گاهی اوقات شرایط به شکلی خواهد بود که امکان بازی در خارج از خانه وجود ندارد و یا در خانه امکانات و یا اسباب‌بازی های خاص در دسترس نیست . بازی با وسایل ساده در خانه گزینه فوق العاده‌ای برای این مواقع می‌باشد.

طبیعت بازی همواره با تفریح و سرگرمی همراه است اما در بطن خود آموزه‌های بسیاری برای رشد و پرورش کودکان در بردارد. بازی علاوه بر اینکه کودکان را سرگرم می‌کند، بسیاری از مهارت‌های اجتماعی و شناختی آنان را به چالش می‌کشاند. بسیاری از کودکان با ماندن در خانه به سراغ بازی‌های دیجیتالی و اندرویدی می‌روند و گرفتار دنیای مجازی می‌شوند. که در طولانی مدت آثار مخرب این دسته از بازی‌ها بر روان، شخصیت و هوش هیجانی کودکان مشهود خواهد بود.

چه بسا بهتر است که با ارائه بازی های ساده و در عین حال جذاب، کودکان را سرگرم نمود و قوه تخیل و خلاقیت آنان را به چالش کشاند. بازی با وسایل ساده یکی از راه‌هایی است که علاوه بر سرگرم کردن کودکان جنبه‌های آموزشی بسیاری دارد، از جمله اینکه کودکان یاد می‌گیرند محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل نمایند. و از آنچه که در اختیار دارند بهترین استفاده را ببرند.

 

در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

انواع بازی با وسایل ساده

 

ایده و نوآوری برای بازی در خانه با وسایل ساده برای کودکان بسیار است، انجام بازی های ساده با استفاده از وسایل دور ریختنی و وسایل ساده و معمولی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، بهترین سرگرمی را برای کودکان و والدین‌ آن‌ها به همراه می‌آورد. این گروه از بازی‌ها علاوه‌براینکه جنبۀ بازی و تفریح دارند، زمینه را برای رشد فکری و پرورش خلاقیت کودکان نیر مهیا می‌سازند. البته تعداد بازی هایی نیز وجود دارند که در زمره بازی های فکری بدون وسیله قرار می‌گیرند که هر یک از آن‌ها جذابیت خاص خود را دارند.

در ادامه به تعدادی از ایده‌های جدید بازی با وسایل ساده در خانه می‌پردازیم که کاملا جدید و به روز هستند. 

 

1. پرتاب توپ

توپ بازی یکی از سرگرمی‌های دوست داشتنی کودکان است که شاید انجام آن در خانه کمی مشکل‌ساز شود. با به کارگیری خلاقیت و کمی حوصله می‌توان یک بازی ساده و در عین حال جذاب را طراحی نمود. برای اجرای این بازی به تعدادی رول مقوایی دستمال کاغذی نیاز است.هر تعداد رولی را که در دسترس دارید با استفاده از کاغذهای رنگی یا مدادرنگی، ماژیک و گواش تزیین کنید. سپس روی هر رول یک شماره به عنوان امتیاز قرار دهید.

رول های مقوایی را می‌توانید در چیدمان‌های مختلف قرار دهید و از کودک خود بخواهید که در فاصله‌ای معین از رول‌ها بایستد و توپ را داخل رول ها بیندازد. برای انجام این بازی بهتر است از توپ‌های کوچک استفاده شود.

 

بازی ساده با توپ در خانه

 

بیشتر بخوانید: انواع بازی با توپ در خانه

 

 

علاوه‌ بر این با استفاده از سبدهای پلاستیکی موجود در آشپزخانه نیز می‌توان این بازی را انجام داد. جذابیتی که بازی با وسایل ساده برای کودکان ایجاد می‌کند این است که هیچ محدودیت و قوانین دست و پاگیری در طول بازی وجود ندارد. و از همه مهم‌تر این که خود کودکان هستند که می‌توانند روش بازی و قوانین آن را وضع کنند.

بازی پرتاب توپ را می‌توان با مدل‌های مختلف انجام داد. به عنوان نمونه با در اختیار قرار دادن توپ‌های رنگی کوچک از کودک خود بخواهید که مثلا توپ نارنجی را به داخل سبد یا رول شماره 4 پرتاب کند.

 

2. پرتاب موشک

ساخت موشک با کاغذ یکی از قدیمی‌ترین سرگرمی‌های کودکان از گذشته تا کنون می‌باشد. البته که بهتر است برای ساخت موشک از کاغذهای باطله استفاده شود.

برای جذاب‌تر کردن بازی موشک یک صفحه کارتونی یا مقوایی و حتی روزنامه نسبتا بزرگ را بردارید و با قیچی دایره‌هایی در اندازه‌های مختلف روی آن دربیاورید. مقوای مورد نظر را در چارچوب در قرار دهید، سپس از کودک خود بخواهید که موشک‌هایش را به گونه‌ای پرتاب کند که از دایره‌ها عبور کنند.

برای دایره‌ها نیز می‌توانید با توجه به ابعاد آن‌ها امتیازات مختلفی را درنظر بگیرید.

 

بازی با وسایل ساده

 

3. بازی لی لی دست و پا

یک بازی خلاقانه و پرتحرک در خانه می‌باشد. ایده اصلی این گیم از بازی محبوب و نوستالژی لی لی برگرفته شده است. در این بازی با ترسیم رد پا و دست به شکل و ترتیب‌های مختلف همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، از کودک می‌خواهید که طبق الگوهای مشخص با جایگذاری دست و پا مسیری را که برای او تعیین کرده‌اید را طی کند.

این بازی از جمله بازی‌هایی است که علاوه بر سرگرمی باعث افزایش دقت، تمرکز و بهبود بخشیدن سرعت هماهنگی حرکات دست و پا می‌شود. این بازی با وسایل ساده در خانه زمانی چالشی می‌شود که برای آن مدت زمان در نظر بگیرید و یا به صورت مسابقه بین دو نفر برگزار شود.

 

بازی در خانه با وسایل ساده

 

4. فوت توپ

برای این بازی جذاب تنها به چند لیوان پلاستیکی یا یکبار مصرف و یک توپ پینگ پنگ نیاز دارید. برای شروع بازی 4 یا 5 لیوان را لبالب پر از آب کنید. لیوان‌ها را به صورت متوالی پشت سرهم قرار دهید. در ادامه یک توپ پینگ پنگ را روی اولین لیوان می‌گذارید و با فوت کردن آن را به سمت آخرین لیوان هدایت کنید، لیوان آخر را نیز می‌توانید خالی بگذارید و با فوت توپ را به سمت آن هدایت کنید.

این بازی را می‌توان به صورت گروهی، رقابتی و سرعتی انجام داد و همینطور می‌توان قوانین و روش بازی خاصی برای آن تعریف کرد و آن را به یک بازی فوق العاده مهیج تبدیل کرد.

 

 

بازی با وسایل ساده برای کودکان

 

 

5. عروسک گردانی

عروسک گردانی یکی دیگر از بازی‌هایی می‌باشد که در زمره بازی با وسایل ساده در خانه قرار می‌گیرد. عروسک گردانی علاوه‌بر اینکه باعث پرورش قوه تخیل و خلاقیت کودکان می‌شود، اعتماد به نفس و مهارت قصه‌گویی و سخنوری آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

برای انجام این بازی جذاب به تعدادی جوراب بلااستفاده و قدیمی نیاز دارید. با استفاده از ملزومات ساده‌ای همچون دکمه، کاموا و … می‌توانید یک شخصیت فوق العاده را خلق کنید.

 

بازی با وسایل ساده در خانه برای کودکان

 

اگر علاقه‌مند به ساخت اسباب‌ بازی‌های خاص با وسایل دور ریختنی هستید و می‌خواهید از بازی و خلاقیت همزمان لذت ببرید، مقاله انواع بازی با وسایل دور ریختنی را مطالعه فرمایید.

 

6. بازی بطری و توپ

بازی بطری و توپ یک بازی در خانه با وسایل ساده برای کودکان می‌باشد، البته محدودیتی وجود ندارد و می‌توان آن را در خارج از خانه و در فضای باز انجام داد. در این بازی که یک تمرین فوق العاده برای بهبود تمرکز و افزایش تعادل می‌باشد، تنها به یک بطری خالی نوشابه و یک توپ تقریبا اندازه توپ هفت سنگ نیاز دارید.

 

در این مقاله سعی بر آن شد که به ایده‌هایی برای بازی با وسایل ساده بپردازیم. بازی یکی از تفریحات و سرگرمی‌های روزمره کودکان است که همواره از آن لذت می‌برند. چه بسا بهتر است با ایده پردازی و ابتکار، با به کار گرفتن وسایل ساده بازی‌های فوق العاده خلق کرد. اگر شما هم ایده‌ای برای بازی در خانه با وسایل ساده در ذهن خود دارید با ما به اشترام بگذارید.

 

20 دیدگاه برای “6 ایده بازی با وسایل ساده در خانه برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *