زمان رویش و تعداد دندان های شیری کودکان

اولین گروه از دندان هایی که در دوران شیرخوارگی در دهان افراد ظاهر می شوند، دندان های شیری نامیده می شوند.

تعداد دندان های شیری کودکان

دندان های شیری که در مجموع 20 عدد، 10 عدد در فک پایین و 10 عدد در فک بالا هستند، از بسیاری جهات بسیار حائز اهمیت هستند و باید مراقب مراقبت از آنها را مهم دانست و تا زمان افتادنشان در دهان به صورت سالم نگهداری شوند.

images_1700091248_65555570489fa.jpg

زمان رشد اولین دندان شیری و سایر دندان های شیری

دندان های شیری که به اندازه دندان‌های دائمی با عملکرد گفتاری، جویدن و نگهدارنده طبیعی اهمیت دارند، حدود 6 ماهگی شروع به رویش می‌کنند و در حدود 2 یا 3 سالگی کامل می‌شوند و تمامی آنها در دهان رشد می کنند.

اولین دندان های شیری که در دهان بیرون می‌آیند، دو دندان میانی مرکزی فک پایین و سپس دندان‌های میانی مرکزی فک بالا و سپس دندان‌های کناری دندان های مرکز در فک بالایی و سپس در فک پایینی هستند.

انتظار می رود این مدت حدود چهار تا هجده ماه طول بکشد. طبق گفته برخی پزشکان اگر اولین دندان شیری تا 14 ماهگی (برخی ها می گویند تا 18 ماهگی) هنوز بیرون رشد نکرده است، بهتر است با متخصص دندانپزشکی کودکان مشورت کنید.

به دنبال رویش دندان های ثنایای جانبی دندان های آسیاب اول رشد می کنند. دوره رویش دندان آسیاب اول بین سیزده تا بیست و چهار ماهگی است. بعد از اینها، دندان نیش در حال رویش بین شانزده تا بیست و چهار ماه و آخرین رویش دندان آسیاب دوم بین هجده تا سی و شش ماهگی اتفاق می افتد.

معمولاً نوزادان در هنگام رویش دندان های شیری تب، بی قراری، افزایش ترشح بزاق و درد را تجربه می کنند. معاینات و مراقبت های منظم دندانپزشکی باید هر شش ماه یکبار شروع شود..

دندان های شیری برای سلامت دهان بسیار مهم هستند. دندان های شیری معمولا بعد از 5 سالگی شروع به افتادن می کنند و دندان دائمی جایگزین دندان شیری کودک می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *