علت خشک شدن ناگهانی درخت هلو

یکی از مشکلات مهم باغداران هلو مواجه شدن با خشک شدن ناگهانی درخت هلو است، این مشکل که در مورد انواع نهال هلو نیز ممکن است به وجود بیاید ذهن بسیاری از باغداران را به خود مشغول کرده است.

بسیاری از باغداران ممکن است کوچک­ترین علائم ناهنجاری در باغ خود را به خشک شدن ناگهانی ارتباط داده و نگران شوند و حتی دست به سم پاشی، کود دهی و یا آبیاری­های بی مورد و بی جا بزنند.

 

 

در این خبر نامه قصد داریم شما را با این مشکل، علل و راهکارهای کنترل آن آشنا کنیم، پس چنانچه این مشکل را در با هلوی خود دارید و یا نگران به وجود آمدن آن هستید مطالعه این خبر نامه را از دست ندهید.

معرفی بیماری درخت هلو که می­تواند سبب خشک شدن این درخت شود

خوب است بدانید که بیماری درخت هلو در واقع در اثر حمله برخی از قارچ­ها، باکتری­ها، ویروس­ها و یا نماتدها به وجود می‌آیند و انواع نهال هلو به واسطه تفاوت در میزان مقاومت شدت مختلفی از بیماری را نشان می­دهند، در ادامه در رابطه با مهم­ترین بیماری­های درختان هلو که می­توانند منجر به خشک شدن ناگهانی این درختان شوند صحبت خواهیم کرد.

1. بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه :

این بیماری قارچی در ابتدا باعث ضعف و زردی و همچنین کم برگ و باری درخت می­شود و در صورتی که به این علائم توجه نکنید ناگهان متوجه خشک شدن درخت هلو می­شوید، بنابراین برای اینکه در اثر این بیماری درختان شما از دست نروند بهتر است درختان خود را به خوبی در نظر داشته باشید.

2. شانکر هلو :

بیماری شانکر باکتریایی هلو در ابتدا روی تنه درخت هلو ایجا شیره و شکاف می­کند و در اثر این بیماری درخت زرد بی حال شده و در تابستان دچار ریزش برگ می­شود در صورتی که به علائم بیماری توجه نکنید می­تواند منجر به خشک شدن درخت هلو شود.

3. نماتد ریشه گرهی:

نماتد ریشه گرهی به ریشه­ی درخت هلو حمله کرده و در اثر خسارت این بیماری درخت ممکن است بر اساس میزان مقاومت خود طی یک یا چن سال به طور کامل خشک شود، این بیماری ممکن است همراه با نهال آلوده وارد باغ شود و یا اینکه از قبل در خاک وجود داشته باشد.

4. پژمردگی ورتسیلیومی:

این بیماری در ابتدای آلودگی سبب پزمردگی در نیمی از درخت می­شود و ممکن است در اواسط تابستان در اوج آلودگی شاهد این باشید که ناگهان نیمی از درخت هلو خشک شود، این بیماری نیز همراه با نهال آلوده وارد باغ شده و یا ممکن است از قبل در خاک وجود داشته باشد.

معرفی آفت درخت هلو که می­تواند سبب خشک شدن این درخت شود

همانند بیماری­ها که معرفی شدند برخی از آفات نیز می­توانند سبب خشک شدن انواع نهال هلو و یا درختان مسن هلو شوند، در این بخش به معرفی آفت درخت هلو که می­تواند این علائم را ایجاد کند می­پردازیم.

نکته مهمی که در مورد آفات هلو باید بدانید این است که آفت هلو خشک شدن ناگهانی در درختان ایجاد نمی­کند مگر اینکه آلودگی خیلی شدید باشد و میزبان خیلی حساس و یا سن کم داشته باشد، در واقع آلوده بودن نهال هلو به آفت در زمان کاشت به دلیل حساسیت نهال و یا خرید نهال هلو حساس و آسیب پذیر احتمال خشک شدن ناگهانی درخت هلو در زمان آلودگی را افزایش می­دهد.

1. آفات مکنده هلو:

آفات مکنده مانند شته سبز هلو و کنه تار عنکبوتی آفاتی هستند که در صورت آلودگی شدید می­توانند سبب خشک شدن درخت هلو شوند و هر چه سن درخت کمتر باشد این احتمال افزایش پیدا می­کند.

 

2. سوسک شاخک بلند:

این آفت سبب خشک شدن ناگهانی شاخه­های هلو می­شود و نمی­تواند کل درخت هلو را به یکباره خشک کند، خشک شدن از نوک شاخه­های جوانه و یک ساله شروع شده و به سمت بن شاخه پیشروی می­کند.

3. کرم سفید ریشه:

این آفت به ریشه­ی درخت هلو حمله می­کند و با تغذیه از ریشه سبب خشک شدن درخت هلو می­شود، در صورتی که سن درخت کمتر باشد ممکن است شاهد خشک شدن درخت هلو طی دو تا سه سال باشید.

کنترل آفت و بیماری درخت هلو

در بخش پیش با آفت و بیماری درخت هلو که می­توانست سبب خشک شدن درخت هلو شود آشنا شدید، انواع نهال هلو با توجه به میزان مقاومت ممکن است واکنش مختلفی در برابر آلودگی داشته باشند چرا که در میزان مقاومت متفاوت هستند، معمولا ارقام مقاوم دچار خشک شدن ناگهانی نمی­شوند اما ارقام حساس ممکن است ناگهان در برابر آفت و بیماری خشک شوند.

برای کنترل آفات و بیماری­های نام برده باید در درجه­ی اول نها را به خوبی در باغ شناسایی کنید و سپس با مشاوره گرفتن از افراد متخصص آنها را کنترل کنید، هر گونه سم پاشی و هرس بدون دریافت مشاوره می­تواند علاوه بر عدم موفقیت در کنترل خطر خشک شدن درخت را نیز به دنبال داشته باشد.

نکته­ی مهم دیگر در مورد آفات و بیماری­ها این است که هیچ کدام نمی­توانند به سرعت درخت هلو را خشک کنند و در صورتی که این اتفاق بیوفتد یعنی شما به علائم ضعف درخت خود به دلیل آلودگی به آفت و بیماری توجه نکرده­اید الان به ناگهان شاهد خشک شدن درخت هلو هستید.

ارتباط آبیاری نهال هلو و خشک شدن ناگهانی آن

یکی دیگر از مواردی که می­تواند منجر به خشک شدن درخت هلو شود آبیاری نهال هلو بدون برنامه ریزی دقیق است و این موضوع در مورد انواع نهال هلو متفاوت است، آبیاری بیش از اندازه و آبیاری کمتر از نیاز درختان می­تواند منجر به خشک شدن ناگهانی درخت هلو شود به ویژه اگر سن درخت پایین باشد و یا به عنوان مثال نهال تازه کاشته شده باشد این موضوع اهمیت بیشتری هم دارد.

توجه داشته باشید که آبیاری درخت و یا نهال هلو باید با توجه به فصل، میزان و دور بارش و همچنین بافت خاک و از همه مهم­تر سن درخت انجام شود، بنابراین شما نباید از زمان کاشت نهال یک برنامه ثابت برای آبیاری داشته باشید و هر سال باید برنامه آبیاری را با توجه به فاکتورهای ذکر شده تنظیم کنید.

برای تنظیم دور آبیاری و حجم آبیاری با توجه به این فاکتورها می­توانید با مشاوران نهالستان برتر نهال به صورت رایگان در تماس بوده و از ایشان راهنمایی بگیرید.

ارتباط کود دهی نهال هلو با خشک شدن ناگهانی آن

مورد مهم دیگری که می­تواند در خشک شدن درخت هلو موثر باشد کود دهی نهال هلو است، کود دهی انواع نهال هلو از زمان کاشت انجام می­شود و هر ساله در فصول مختلف کود دهی ادامه دارد اما کود دهی که بدون نیاز سنجی انجام شده باشد می­تواند منجر به خشک شدن درخت هلو شود.

استفاده­ی بیش از اندازه از برخی از عناصر و یا عدم تشخیص کمبود برخی از عناصر به مرور زمان می­تواند درخت را از پای در بیاورد، بنابراین کود دهی را باید با توجه به نتیجه آزمایش خاک و برگ درختان انجام دهید، برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

کلام آخر

علاوه بر موارد ذکر شده تغییرات دمایی ناگهانی نیز می­تواند منجر به خشک شدن درخت هلو شود، انواع نهال هلو در برابر تغییرات دمایی مقاومت مختلف دارند و به همین دلیل است که گفته می­شود باید در زمان خرید نهال هلو به تناسب دمایی دقت داشته باشید، گرم شدن و سرد شدن ناگهانی هوا در حدی که برای نهال قابل تحمل نباشد می­تواند منجر به خشک شدن نهال یا درخت هلو شود.

برای اینکه بتوانید نهال هلو متناسب با شرایط آب و هوایی شهر خود انتخاب کنید مشاوران نهالستان پالیز نهال می­توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند.

تماس با پالیز نهال:

09144501003

09144501009

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *