پیش دبستانی در مدرسه بهتر است یا مهد کودک؟

همواره دغدغه بسیاری از والدین آموزش دیدن صحیح فرزندشان است. در این میان آموزش‌های پایه و اولیه از اهمیت به مراتب بیشتری برای آنان برخوردار می‌گردد.اما سؤالی که ذهن والدین را به خود مشغول کرده این است که پیش دبستانی در مدرسه بهتر است یا مهد کودک؟

دوره پیش دبستانی یکی از دوره‌های آموزشی مهم برای کودکان محسوب می‌شود که مهم‌ترین هدف آن بهبود توانایی‌های کودک در یادگیری است.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا ویژگی‌های آموزش در مدرسه و مهد کودک را بررسی کرده و ببینیم که آموزش پیش دبستانی در مدرسه یا مهد کودک کدام یک بهتر است.

 

با رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

پیش دبستانی در مهد کودک

 

به طور کلی، آموزش‌های پیش دبستان روی یادگیری از طریق بازی، افزایش هوش و ایجاد چشم اندازی مثبت در زندگی کودک تمرکز دارند.

از جمله ویژگی‌های مهم دوره پیش دبستانی برای کودکان می‌توان به پذیرش عضویت از سوی جامعه، رشد مثبت کودک، تقویت استعداد و خلاقیت او و همچنین فراگیری مهارت‌های مورد نیاز زندگی توسط وی اشاره کرد.

کودکان در سنین پایین تمایل زیادی به کنجکاوی، پرسیدن سؤالات در مورد محیط اطرافشان، پیدا کردن دوست و … دارند. به همین دلیل نباید آنان را تنها به محیط خانه، زندگی با والدین و یاد گرفتن مهارت‌های لازم در محیط خانه محدود کرد.

در واقع، حضور کودکان در محیط‌های آموزشی می‌تواند چگونگی تعامل و زندگی کردن در جوامع را به کودک بیاموزد.

 

دوره پیش دبستانی

همان طور که می‌دانید، گذراندن دوره پیش دبستانی برای کودکان اجباری نیست. اما این دوره برای تقویت پایه آموزشی کودکان بسیار توصیه می‌شود. با این حال برخی از خانواده ها ترجیح می دهند که خود دوره ی پیش دبستانی و آمادگی قبل از دبستان را در خانه برگزار کنند و تمامی مطالب مورد نیاز پیش از ورود به دبستان را در اختیار فرزند خود قرار دهند. با این حال با توجه به شرایط فعلی و افزایش هزینه ها بسیاری از خانواده ها تصمیم به آموزش پیش دبستانی در منزل می گیرند. لذا برای کسب نتیجه ی مطلوب و اثربخش باید به نکات ویژه ای توجه داشته باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی لینک  آموزش پیش دبستانی در منزل کلیک نمایید.

 

دوره پیش دبستانی در مهد و مدرسه تفاوت‌های با یکدیگر دارند که هر یک از این تفاوت‌ها روی تصمیم‌ گیری والدین برای انتخاب یکی از دو مورد سخت‌تر می‌کنند.

مقطع پیش دبستانی هم در مدارس و هم در مهدهای کودک آموزش داده می‌شود. به طور کلی، مدارس به ۳ نوع دولتی، غیردولتی (غیرانتفاعی) و هیئت امنایی تقسیم بندی می‌شوند.

مهد کودک‌ها نیز ۲ نوع دولتی و خصوصی را شامل می‌شوند.

البته خود مهدهای خصوصی نیز به ۲ دسته‌ مهد کودک‌های ساده و ستاره‌دار تقسیم می‌شوند. این مهد کودک‌ها برای دریافت ستاره باید ویژگی‌های مختلفی مانند فضای مناسب‌تر، مهارت‌های نیروی انسانی بیشتر و شرایط کاری بهتری را داشته باشند.

این ویژگی‌ها برای امتیاز دادن به مهد کودک‌های خصوصی مورد بررسی قرار می‌گیرند و مهدی که امتیاز بیشتری داشته باشد، می‌تواند ۳ یا ۴ ستاره را دریافت کند. در ادامه جنبه‌های تفاوت گذراندن پیش دبستانی در مهد یا مدرسه را بررسی می‌کنیم.

 

پیش دبستانی در مدرسه-

 

۱. هزینه و شهریه پیش دبستانی در مدرسه

شهریه دوره پیش دبستانی با توجه به استان، منطقه، شهرستان یا محل سکونت فرد ممکن است با مکان‌های دیگر متفاوت باشد.

همچنین این هزینه بر اساس نوع و میزان فعالیت هر یک از نهادهای ارائه دهنده خدمات پیش دبستانی با یکدیگر متفاوت است. از دیگر متغیرهای تأثیرگذار روی هزینه این دوره می‌توان هزینه اجاره ملک، حق‌الزحمه عوامل، کیفیت آموزش‌ها و … اشاره کرد.

رخ شهریه نهادهای مختلف هر ساله تغییر می‌کند؛‌ اما در حال حاضر شهریه مدارس پیش دبستانی دولتی بین ۱/۵ میلیون تا ۲ میلیون متغیر است.

در مدارس غیردولتی نیز دوره‌های پیش دبستانی در دو روش ثابت و فوق برنامه ارائه می‌شوند که به طور معمول شهریه سالیانه آن‌ها بین ۵ میلیون تا ۶ میلیون محاسبه می‌شود. مدارس هیئت امنایی شهریه ثابتی را برای دوره پیش دبستانی تعیین نمی‌کنند.

به همین دلیل نرخ پرداختی خانواده‌ها برای آموزش کودکانشان با توجه منطقه جغرافیایی محل زندگی آنان متغیر است.

برای کودکان مقطع پیش دبستانی،نرم افزارهای آموزشی از آن جهت که باعث آشنایی آن ها با شروع مبحث های جدید در مقطع ابتدایی می شود حائز اهمیت است پس انتخاب این محصول بسیار مهم است.

پیشنهاد رایاد به شما برای خرید نرم افزار آموزشی پیش دبستانی:

نرم افزار پیش دبستانی بوبو

۲. هزینه و شهریه پیش دبستانی در مهدهای دولتی و خصوصی

برخی مهد کودک‌های دولتی پیش دبستانی دوره‌های آموزشی رایگان ارائه می‌دهند. این دوره‌ها به صورت هفته‌ای ۳ روز و در جلسات دوساعته در مساجد و حسینیه‌های سطح شهر، شهرستان‌ها و روستاها برای کودکان بالای ۵ سال برگزار می‌گردند.

در این جلسات کودکان روخوانی قرآن کریم را به روش قصه خوانی و بازی با لحنی عربی می‌آموزند. همچنین این جلسات آموزشی امکان یادگیری برخی از سوره‌های قرآن، آیات و روایات کاربردی و مفاهیم پیش دبستانی را فراهم می‌کنند.

شهریه مهدهای خصوصی بدون ستاره بین ۶ تا ۸/۵ میلیون تومان برآورد شده است. مهدهای خصوصی ستاره دار به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که شامل مهدهای یک ستاره، دو ستاره، سه ستاره و سه ستاره ممتاز را شامل می‌شوند.

شهریه مهدهای نوع اول ماهیانه حدود ۷۵۰ هزار تومان، مهدهای نوع دوم حدود ۱۲۰۰ میلیون تومان، مهدهای نوع سوم معمولی بین ۱/۵ میلیون تا ۲ میلیون تومان و مهدهای سه ستاره ممتاز نیز شهریه‌ای ماهیانه‌ای در حدود ۲/۵ تا ۳ میلیون تومان دارند.

البته این مقادیر بسته به منطقه زندگی فرد نیز می‌تواند متغیر باشد.

نکته مهم این است که تمامی هزینه‌های ذکر شده بدون احتساب هزینه تغذیه، سرویس رفت و برگشت، لوازم آموزشی موردنیاز و … بیان شده‌اند.

همچنین سایر امکانات آموزشی مانند کلاس‌های فوق برنامه نیز معمولا شهریه‌ای معادل حداکثر ۱۰ درصد شهریه نهایی مهد کودک‌ها را شامل می‌شوند.

 

پیش دبستانی مهد کودک

 

۳. فاصله سنی کودکان پیش دبستانی در مهد یا مدرسه

برخی روانشناسان، معلمان و اولیا معتقد هستند که کودکان پیش دبستانی در مدرسه فاصله سنی نسبتا زیادی با دانش آموزان سال‌های بالاتر دارند و احتمال اینکه مورد آزار یا تحقیر قرار بگیرند، بیشتر می‌شود.

همچنین در مدارس معمولا مسابقات، جشنواره‌ها و المپیادهای زیادی برگزار می‌شود که این موضوع می‌تواند موجب غفلت مسئولان مدرسه از دانش آموزان پیش دبستانی شود.

از سوی دیگر، اکثر بچه‌ها در مدرسه افکار بزرگانه دارند و به همین دلیل ممکن است کودکان در چنین فضایی فرصت کمتری برای کودکی کردن داشته باشند.

این در حالی است که کودکان در فضای مهد کودک با افراد هم سن خود می‌توانند بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلفی با همدیگر داشته باشند. علاوه بر این، در مهد کودک‌ها بیشتر از فرآیند آموزش، روی بازی و تفریح کودکان تأکید می‌شود.

به این ترتیب مهارت‌های ذهنی و خلاقیت آنان پرورش می‌یابد.

البته آموزش کودکان پیش دبستانی در مدرسه جنبه‌های مثبتی هم دارد که می‌توان به آماده شدن بهتر آنان برای ورود به دبستان، شناخت حروف الفبا، آشنایی با اعداد،‌ رنگ‌ها، اشکال هندسی و مسائل کلامی اشاره کرد.

 

پیش دبستانی در مدرسه یا مهد

 

۴. محیط شادتر و تحرک بیشتر کودکان

بخش مهمی از رشد خلاقیت و هوش کودکان از نتایج حضور آنان در مهد کودک حاصل می‌شود.

کودکان در محیط مهد علاوه بر آموزش و بازی با کودکان هم سن خود، می‌توانند در کلاس‌های فوق برنامه بیشتری نسبت به محیط مدرسه شرکت کنند و به این ترتیب ساعت‌های بیشتری را برای آموزش، بازی و سرگرمی با سایر کودکان داشته باشند.

علاوه بر این، مهد کودک‌ها محیطی به مراتب کودکانه‌تر برای دانش آموزان پیش دبستانی تدارک می‌دهند و انواع اسباب بازی‌ها و سایر تجهیزات بازی و سرگرمی را برای آنان آماده می‌کنند.

کودکان در چنین فضایی که با رنگ‌های متنوع و شاد پوشیده شده است، روحیه شادتری نسبت به محیط مدرسه پیدا می‌کنند.

لازم به ذکر است که کودکانی که دوره پیش دبستانی خود را مهد کودک می‌گذراند، با توجه تعدد بازی‌ها، فعالیت‌ها و تعامل با دوستانشان، نسبت به سایر کودکان، پرتحرک‌تر و شاداب‌تر هستند.

از طرف دیگر، دوره پیش دبستان در مدارس بین ۳ الی ۴ ساعت است و این در حالی است که مهد کودک‌ها ساعات بیشتری را برای آموزش و بازی کودک پیش دبستانی اختصاص می‌دهند.

تعداد دانش آموزان در مدارس نیز به نسبت مهد کودک‌ها بیشتر است و این موضوع ممکن است به اختصاص زمان کمتر برای هر دانش آموز پیش دبستانی در مدارس نسبت به مهد کودک‌ها منجر شود.

 

کلام آخر

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های پیش دبستانی در مدرسه یا مهد کودک پرداختیم.

با توجه به آنچه که مطرح شد، با بررسی تفاوت‌ها، نقاط مثبت و منفی هر یک از آموزش‌های در محیط‌های مدرسه و کودکستان بهتر می‌توانید در مورد اینکه پیش دبستانی در مدرسه بهتر است یا مهد کودک تصمیم گرفته و انتخاب خوبی برای آموزش کودکانتان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *