نحوه برخورد با دانش‌آموز دزد

دزدی یکی از متداول‌ترین مسائلی است که در مدارس دیده می‌شود. مهم است بدانیم دلایل دزدی چیست و ما در مواجهه با دزدی کودکان چگونه رفتار کنیم؟

دلایل دزدی دانش‌آموزان میتواند متفاوت باشد و به سابقه دزدی در خانواده، بی‌توجهی والدین نسبت به نیازهای عاطفی فرزندان، جدایی پدر و مادر، مشکلات مالی، سخت‌گیری‌های زیاد، وجود خواهر و برادرهای زیاد به طوریکه دانش‌آموز نتواند از وسایل خودش استفاده کند، تایید و تشویق ضمنی و غیرمستقیم دانش‌آموز به این کار و مواردی از این دست برگردد.

در محیط مدرسه نیز رفتارهای خشن معلمین، بی‌توجهی و بی‌محبتی آنها نسبت به دانش‌آموزان، فشار گروه‌های دوستانه و ناتوانی محیط آموزشی در اصلاح رفتار و تربیت دانش‌آموز را می‌توان نام برد.
معمولا این کودکان در مدرسه نیز وجهه جذابی ندارند و به عنوان دانش‌آموزان با برچسب‌های منفی مثل تنبل یا اخمو شناخته می‌شوند. گاهی آنها حس حقارت زیادی در رابطه با بقیه هم کلاسی‌های خود دارند. گاهی نیز با انجام دزدی به دنبال کسب محبوبیت از طریق نشان دادن شجاعت خود در بین همسالانشان هستند.

در ادامه به بررسی بیشتر علل دزدی، ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزانی که دزدی می‌کنند و روش نحوه برخورد با دانش‌آموز دزد و کاهش این رفتار می‌پردازیم.

تا انتهای مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

نحوه برخورد معلم با دانش‌آموز دزد

 

منشاء و علل دزدی دانش‌آموز

وقتی با دانش‌آموزی مواجه می‌شوید که دزدی می‌کند، آگاهی از دلایل این رفتار اهمیت زیادی دارد و می‌تواند ما را در بررسی نحوه برخورد با دانش‌آموز دزد یاری دهد. دلایل زیادی هست که مسائل عمیقی هستند که هر دانش‌آموزی می‌تواند داشته باشد. دانش‌آموزان، بخصوص در سنین پایین به دلایل زیادی دزدی می‌کنند:

  • کودکان زیر 4 سال بدون اینکه بدانند کارشان خطاست، وسایل بقیه را برمی‌دارند. آنها در ذهنشان حق هر کاری را دارند و تا سن 5 سالگی با مفهوم مالکیت آشنا نیستند.
  • دزدی در کودکان دبستانی رایج است. کودکان دبستانی در اکثر موارد می‌دانند دزدی، کاری خطاست اما کنترلی روی خودشان برای انجام ندادن آن ندارند. آنها می‌دانند این کار درست نیست اما کنترل هیجاناتشان برایشان سخت است. گاهی چیزی را می‌بینند که می‌خواهند و حس می‌کنند باید آن را داشته باشند. کودکان با بیشتر شدن سنشان یاد می‌گیرند هیجاناتشان را کنترل کنند. نحوه برخورد معلم با دانش‌آموز دزد در این سنین اهمیت زیادی دارد.
  • نوجوانان نیز ممکن است دزدی کنند چون به دنبال هیجان و تفریح هستند. همچنین ممکن است تحت فشار همسن‌وسالان خود باشند. اگر دوستانشان دزدی کنند، آنها نیز برای دزدی کردن تحت فشار قرار می‌گیرند تا توسط آنها پذیرفته شوند. با بالاتر رفتن سنشان ممکن است از دزدی به عنوان نوعی سرکشی و طغیان استفاده کنند.
  • گاهی دانش‌آموزان دزدی می‌کنند چون توان مالی خرید چیزی که می‌خواهند را نداند. این چیز می‌تواند غذا، لباس یا یک بازی کامپیوتری باشد.
  • ممکن است دزدی در کودکان دبستانی و بزرگتر، نوعی کمک خواستن باشد. برخی دانش‌آموزان مورد سواستفاده احساسی و فیزیکی قرار می‌گیرند و به دنبال جلب‌توجه بزرگسالانی هستند که می‌توانند حامی آنها باشند.
  • استرس در منزل، مدرسه و در جمع‌های دوستانه می‌تواند باعث دزدی در کودکان شود. ممکن است کودکی عصبانی یا غمگین باشد و به‌این‌ترتیب دست به رفتار خرابکارانه‌ای مثل دزدی بزند. در چنین مواردی لازم است برای اینکه متوجه شویم با دزدی کودکان چگونه رفتار کنیم لازم است شرایط روحی و روانی آنها را هم در نظر بگیریم.

 

دزدی در کودکان دبستانی

 

مقاله پیشنهادی: نحوه برخورد معلم با انواع دانش آموزان ابتدایی

 

ویژگی رفتاری دانش‌آموزانی که دزدی می کنند

در یکی از تحقیقاتی که در یک مدرسه دخترانه انجام شده مشخص شده که دانش‌آموزانی که دزدی می‌کنند می‌توانند ویژگی‌های رفتاری زیر یا رفتارهای مشابه داشته باشند:

  • آنها وسایل دیگران را برمی‌دارند و قایم می‌کنند.
  • چیزهایی که حتی به آنها احتیاجی ندارد را هم برمی‌دارد.
  • عمل نادرست خود را انکار می‌کنند و مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرند.
  • موقع امتحان تقلب می‌کنند.
  • به حقوق سایرین احترام نمی‌گذارند مثلا صف را رعایت نمی‌کنند
  • دوست دارند بقیه دانش‌آموزان در خدمت آنها باشند و به نوعی بر دیگران برتری داشته باشند.
  • معمولا دروغ می‌گویند.
  • سایر دانش‌آموزان را اذیت می‌کنند و رابطه خوبی با بقیه ندارند.
  • خوب درس نمی‌خوانند و گرفتن نمرات خوب برایشان بی‌اهمیت است.

ممکن است دانش‌آموزانی که دزدی می‌کنند بسته به شرایط فرهنگی جامعه، خانواده و شرایط روحی و روانی خود رفتارهای دیگری هم نشان دهند. اما آنچه مسلم است اگر زمینه دزدی را داشته باشند، سوء رفتار آنها در سایر ابعاد و در ارتباطات اجتماعی‌شان نیز نمایان است. لازم است در بررسی نحوه برخورد با دانش‌آموز دزد همه مسائل در نظر گرفته شود. گاهی لازم است نحوه برخورد معلم با دانش‌آموز دزد تغییر کند مثلا به او توجه و محبت بیشتری نشان دهد.

 

با دزدی کودکان چگونه رفتار کنیم

 

بیشتر بخوانید: چگونگی برخورد با تقلب دانش آموز

 

ده راهکار برای مقابله و برخورد با دانش‌آموز دزد

اگر دانش‌آموزی که دزدی کرده فرزند خودتان است، راحت‌تر است که خودتان با این موضوع برخورد کنید. در چنین شرایطی روش‌هایی برای مقابله با این مسئله وجود دارد. مهم است که بدانیم با دزدی کودکان چگونه رفتار کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم:

  1. مهم است به خاطر داشته باشیم که وجود دزدی در کودکان دبستانی و تنها به این دلیل که کودکی چیزی دزدیده، او بد نیست یا شما والدین بدی نیستید. همانطور که توضیح دادیم، دلایل زیادی وجود دارد که باعث رفتارهای ناخوشایند دانش‌آموزان می‌شود. تشخیص دلیل این رفتارها، بعنوان اصلی‌ترین بخش کمک به آنها، اهمیت دارد.
  2. وقتی متوجه می‌شوید کودکتان دزدی کرده گیج نشوید و کنترل را از دست ندهید. به دزدی و نحوه برخورد با دانش‌آموز دزد مثل فرصتی برای آموزش درست و غلط به کودک نگاه کنید.
  3. واکنشتان باید وابسته به این باشد که آیا بار اول است که دانش‌آموز دزدی می‌کند یا قبلا هم سابقه این کار را داشته است. وقتی الگوی دزدی در گذشته هم بوده، لازم است روش شدیدتری را پیش‌رو بگیرید.
  4. اگر دانش‌آموز، خیلی کم‌سن است، مطمئن شوید که می‌داند دزدی کاری اشتباه است. چیزی که دزدیده را از او پس بگیرید. از او بخواهید که عذرخواهی کند و مسئولیت کارش را به عهده بگیرد.
  5. در مورد کودکان و دزدی در کودکان دبستانی، مهم است که درک بهتری از عواقب دزدی بدست آورند. از آنها بپرسید که چه حسی خواهند داشت اگر کسی اسباب‌بازی مورد علاقه‌شان را بردارد. این باعث تشویق آنها به فکر کردن قبل از اقدام می‌شود.
  6. در مور دانش‌آموزانی که سن بیشتری دارند، توضیح دهید که برداشتن وسایل دیگران، مثل دزدیدن پول است. همچنین باعث می‌شود که جبران ضرر مالی به عهده افراد دیگر بیفتد.
  7. مهم است که دانش‌آموزان بدانند دزدی، عاقبت بدی دارد و آنها با مشکل مواجه می‌شوند. کودکانی که از عواقب دزدی مطلع می‌شوند، احتمالا در آینده دست به این کار نخواهند زد. داشتن واکنشی درست در نحوه برخورد با دانش‌آموز دزد اهمیت دارد.
  8. به دانش‌آموز یا فرزندتان مسئولیت‌پذیری در قبال پول را یاد دهید. مثلا مقداری پول به او بدهید و بخواهید که آن را مدیریت کند. دانش‌آموزان اگر خودشان پول داشته باشند، تمایل کمتری به دزدی دارند و این کار باعث می‌شود تجربه مدیریت مسائل مالی خود را بدست آورند.
  9. اگر کودکتان همواره دزدی می‌کند ممکن است نیاز به کمک‌های تخصصی‌تر داشته باشد. چنین رفتارهایی نشانه مسائل مهم و عمیقی است که ممکن است وجود داشته باشد. درمانگر یا مشاور می‌تواند به تشخیص مشکل اصلی دانش‌آموز کمک کند.

 

نحوه برخورد با کودکانی که دزدی می‌کنند

 

بیشتر بخوانید: تاثیر تشویق و تنبیه بر رفتار کودکان

 

به خاطر داشته باشید ممکن است رویارویی و برخورد با دانش‌آموزی که فرزند خودتان نیست کار سختی باشد. نمی‌توان انتظار داشت که خودتان به‌تنهایی با این مسئله مواجه شوید. حل مسئله دزدی در کودکان دبستانی نیازمند همکای اولیای مدرسه و والدین است. برای اینکه دانش‌آموزی، فرصت کمتری برای دزدی داشته باشد می‌توانید راهکارهای زیر را در نظر داشته باشید:

  1. وسایل با ارزش و پول و جواهراتتان را در معرض دید قرار ندهید. معمولا دانش‌آموزان، بی قرض دزدی می‌کنند و این کار را تحت فشار احساسات و هیجاناتشان انجام می‌دهند.
  2. سعی کنید کیف و کت خود را در محلی آویزان کنید که دانش‌آموزان به آن دسترسی نداشته باشند.
  3. نحوه برخورد معلم با دانش‌آموز دزد اهمیت زیادی دارد. سعی کنید خودتان هم صداقت داشته باشید. دانش‌آموزان بیش از اینکه از گفتار شما درس بگیرند از رفتارتان می‌آموزند.
  4. به دانش‌آموزان درباره درستکاری و صداقت توضیح دهید. از آنها درباره علل رفتارشان بپرسید و عواقب احتمالی آن را شرح دهید.
  5. مهم‌ترین مورد این است که مطمئن شوید کودکی که درحال گفتگو با او درباره مشکلاتش هستید، به شما اعتماد دارد و صادق است. حمایت و توجه شما، فاکتور مهمی در جلوگیری از دزدی و رفتارهای مشکل‌آفرین است. اگر نمیدانیم با دزدی کودکان چگونه رفتار کنیم و چطور به شیوه‌ای سازنده با آنها گفتگو کنیم. بهتر است این کار را به مشاور بسپاریم.

جمع بندی
همانطور که گفته شد مسئله دزدی در بین دانش‌آموزان یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه اولیای مدرسه و والدین دانش‌آموز قرار بگیرد و نحوه برخورد معلم با دانش‌آموز دزد را به شکل درست آن بدانند. لازم است که این مسئله با همیاری هر دو حل شود.
بیشتر مشکلات اخلاقی دانش‌آموزان و رفتارهایی ازاین‌دست ریشه در خانواده دارد پس همکاری والدین برای ریشه‌یابی و حل مشکلات اخلاقی دانش‌آموزان و بررسی تاثیرگذارترین نحوه برخورد با دانش‌آموز دزد امری مهم تلقی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *