موثرترین راه‌های برخورد معلم با دانش آموز بی نظم

برقراری نظم و انضباط یکی از مسئولیت‌هایی است که هر معلم پیش از شروع درس دادن باید در ایجاد آن بکوشد‌. بی انضباطی دانش آموزان روند آموزش و یادگیری را دچار اختلال می‌کند و فضای کلاس را با تنش مواجه خواهد کرد. به همین علت، برخورد معلم با دانش آموز بی نظم و چگونگی مدیریت کلاس از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در ادامه درباره پاسخ به سوالاتی چون علل بی نظمی دانش آموز چیست؟ و چگونه با بی انضباطی دانش آموزان برخورد کنیم؟ بحث خواهیم کرد.

در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

بی انضباطی دانش آموزان

 

نحوه شناسایی دانش آموز بی نظم و انضباط

هر زمانی که دانش‌آموزان کارهایی مانند سروصدای بی‌موقع، اجازه نخواستن، دعوا یا حرکت‌های بی‌مورد را انجام دهند، کلاس از نظم طبیعی خود خارج و دچار بی‌نظمی و هرج‌و‌مرج خواهد شد. در این مواقع، برخورد معلم با دانش آموز بی نظم می‌بایست با روش‌های روان‌کاوانه‌تری باشد تا تاثیرگذار واقع شود.

ویژگی‌ها و مشکلات انضباطی دانش آموزان ابتدایی جهت شناسایی بهتر آن‌ها عبارت‌اند از:

  • عدم انجام به‌موقع تکالیف
  • خوابیدن‌های پیاپی سر کلاس
  • ایجاد سروصدای اضافی
  • ایجاد هرج‌ و‌ مرج در کلاس
  • قطع کردن صحبت دیگران
  • تکان‌ خوردن و حرکت کردن بدون اجازه وسط کلاس
  • حرف زدن بی‌موقع
  • انجام ندادن قوانین کلاس
  • گوش ندادن به حرف‌های معلمان

این‌ها بارزترین ویژگی‌های دانش‌آموزان بی‌نظم هستند که در صورت مشاهده، باید رفتار مناسبی با آن‌ها صورت بگیرد. برخورد معلم با دانش آموز بی نظم باید به‌جا، قاطع، بدون تخریب روحیه و در عین حال، مهربانانه باشد. در صورت تداوم بی انضباطی دانش آموزان بهتر است سایر مسئولان مدرسه و اولیا نیز در جریان قرار بگیرند و از مشاوران مدرسه نیز کمک گرفته شود.

 

عوامل بی انضباطی دانش آموزان ابتدایی

روحیات حساس دانش‌آموز به‌خصوص در مقطع ابتدایی سبب می‌شود هرگونه عامل نامناسب یا رفتار نامتعادل بر او اثر بگذارد و عملکرد متوازن وی را با اختلال روبه‌رو کند. این اختلال ممکن است به‌صورت بی‌نظمی و بی‌انضباطی خود را نشان دهد. برخورد معلم با دانش آموز بی نظم باید بر اساس علت بی‌انضباطی فرد باشد؛ به همین دلیل در ادامه این علل را بررسی خواهیم کرد:

 

مقاله پیشنهادی: نحوه برخورد معلم با انواع دانش آموز ابتدایی

 

چگونه با بی انضباطی دانش آموزان برخورد کنیم؟

 

1.عوامل فردی:

ممکن است عوامل بی انضباطی دانش آموزان از خود آن‌ها نشات بگیرد. خستگی، تغذیه نامناسب، بی‌خوابی، اختلال‌هایی چون بیش‌فعالی، اضطراب و استرس، ننوشتن تکلیف‌های درسی، بی‌علاقه بودن به محیط مدرسه، انگیزه نداشتن، مشکلات روحی و فیزیکی، عدم اعتماد به دیگران و سردرگمی دانش‌آموز از عللی هستند که می‌توانند موجب بی‌نظمی و خلل رفتاری وی در طی فرایند آموزشی شوند.

2.عوامل آموزشی:

یکی از علت‌های بی‌نظمی دانش‌آموزان می‌تواند ریشه در رفتارهای عوامل آموزشی از جمله معلمان باشد. تبعیض رفتاری با دانش‌آموزان، توانایی نداشتن در مدیریت کلاس، بی‌علاقه بودن به تدریس، بی‌توجهی به نیازها و مشکلات بچه‌ها، بی‌انضباطی و فعال نبودن معلم، ارتباط‌گیری نامناسب با دانش‌آموزان، تحقیر و تخریب روحی افراد و… از جمله عواملی هستند که معلم را از الگویی مناسب به فردی مخرب برای دانش‌آموزها تبدیل می‌کند و باعث بی‌انضباطی آن‌ها نیز خواهد شد.

علاوه بر رفتارهای آموزگاران و نحوه برخورد معلم با دانش آموز بی نظم، عوامل آموزشی دیگری چون محیط درسی نیز در بی انضباطی دانش آموزان موثر هستند. میز و صندلی‌های مناسب، محیط کثیف، سرد یا گرم بودن بیش از حد محیط، نور ناکافی، سروصدای محیط اطراف، برقراربودن انرژی منفی و رخوت، آرایش نامناسب فضای کلاسی و مدرسه و… در بی‌نظمی دانش‌آموزها تاثیر غیرقابل انکاری دارند.

3.عوامل اجتماعی:

محیط اجتماعی شامل فضای همسالان، ارتباط با افراد خارج از خانواده و مسئولان آموزشی و اختلاف طبقاتی است. در صورتی که فرد نتواند با همسالان خود ارتباط بگیرد، رابطه کارآمدی با مدیر، معاون، مشاور و معلمان مدرسه داشته باشد، اختلافات فرهنگی یا مالی بسیاری را در مقایسه با سایر دوستان خود احساس کند و یا الگوهای رفتاری نامناسبی را برای خود انتخاب کرده باشد، نمی‌تواند رفتار متعادلی نشان دهد و این کمبودها را در قالب بی‌نظمی جلوه خواهد داد.

4.عوامل خانوادگی:

افزون بر عوامل اجتماعی یا نحوه برخورد معلم با دانش آموز بی نظم، مشکلات خانوادگی از دیگر مسائلی هستند که سبب بی‌انضباط بودن دانش‌آموز دبستانی می‌شوند. تربیت نادرست، تنبیه‌ بدنی، تحقیر کلامی، فضای عاطفی سرد و نامناسب، عدم حمایت روحی فرزندان، فقدان پدر و مادر، مجادله‌های ناپسند، عدم ثبات اخلاقی والدین، نبود قوانین ثابت، بی‌نظمی پدر و مادر و… از عوامل موثر بر بی انضباطی دانش آموزان به شمار می‌روند.

 

بیشتر بخوانید: شروع کلاس درس ابتدایی باید چگونه باشد؟

 

مشکلات انضباطی دانش آموزان ابتدایی

 

روش صحیح برخورد معلم با دانش آموز بی انضباط

برخورد معلم با دانش آموز بی نظم و نحوه رفتار او می‌تواند این بی‌انضباطی را تا حدود زیادی کاهش دهد و حتی آن را از بین ببرد. بهترین راه‌های برخورد مناسب معلم با دانش‌آموز بی‌انضباط عبارت‌اند از:

  • با دانش‌آموز صحبت کنید و به او نشان دهید که هر رفتار او برای شما مهم است.
  • به مشکلات و حرف‌های دانش‌آموز بی‌نظم گوش کنید.
  • با خانواده دانش‌آموز در ارتباط باشید و علت بی‌انضباطی او را جویا شوید.
  • هنگام بی‌انضباطی کردن دانش‌آموز، آرامش خود را حفظ کنید و با او درگیر نشوید.
  • با دانش‌آموز صادق باشید و به بگویید که رفتار ناشایست او، شما را ناراحت خواهد کرد.
  • از سخنان ناسزا هنگام هرج‌و‌مرج دانش‌آموزان بپرهیزید.
  • عواقبی را برای بی‌انضباطی او درنظر بگیرید.
  • در ابتدای سال تحصیلی، قاطعیت و در عین حال، صمیمیت خود را نشان دهید.

 

راهکارهایی برای افزایش نظم پذیری دانش آموزان

از راه‌های مهم برای افزایش نظم‌پذیری، نحوه رفتار خانواده و شیوه برخورد معلم با دانش آموز بی نظم و سایر دانش‌آموزان است. آن‌ها می‌توانند از راه‌های زیر انضباط را در دانش‌آموزها افزایش دهند:

1.آموزش:

به بچه‌ها نظم را نشان دهید و از داستان‌ها و مثال‌های موثری بهره ببرید.

2.تذکر:

هنگام بی‌نظم بودن دانش‌آموز، به او تذکر بدهید.

 

مشکلات انضباطی دانش آموزان ابتدایی

3.اعمال قوانین:

به بچه‌ها قوانین و پیروی از آنان را آموزش دهید. انضباط را نیز به‌عنوان یک قانون در نظر بگیرید.

4.الگوی مناسب:

به‌عنوان والدین و معلم دانش‌آموز، خود نیز نظم را رعایت کنید و به الگوی باانضباط بچه‌ها تبدیل شوید.

5.تنظیم برنامه:

برنامه‌هایی را جهت منظم بودن و آثار مثبت آن برای دانش‌آموز تدوین کنید؛ به‌طور مثال، دسترسی آسان به وسایل درصورت منظم‌ بودن اتاق یا کوله‌پشتی.

6.تنبیه و تشویق:

هنگام رعایت نظم، دانش‌آموز را تشویق و هنگام بی‌انضباطی او را به‌شیوه‌های صحیح تنبیه کنید.

7.مسئولیت دادن:

به بچه‌ها مسئولیت‌هایی را جهت نظم‌پذیری محول کنید؛ مثلا میز خود را مرتب کنند یا بکوشند هنگام تدریس، جو کلاس را برهم نزنند.

8.روتین‌سازی:

با مرور و تمرین هر یک از آموزش‌های فوق، نظم و انضباط را به یک روتین برای بچه‌ها تبدیل کنید.

 

بیشتر بخوانید: نحوه برخورد با تقلب دانش آموز

 

بی‌نظمی دانش‌آموزان

 

معلمان چه تاثیری بر نظم پذیری دانش آموزان دارند؟

معلمان بعد از خانواده در زمره افراد درجه‌یک برای دانش‌آموز قرار می‌گیرند. آن‌ها به الگویی برای بچه‌ها تبدیل می‌شوند و هر رفتار آن‌ها توسط دانش‌آموزان تقلید خواهد شد.

اگر:

  • شیوه برخورد معلم با دانش آموز بی نظم و دانش‌آموز منظم مناسب باشد،.به‌موقع در کلاس حضور یابد.
  • فعالیت‌های مفیدی را به دانش‌آموزان نشان دهد.
  • آن‌ها را در مواقع مناسب تشویق و در زمان‌های ضروری تنبیه کند.
  • عزت‌نفس و شخصیت دانش‌آموز را ارزشمند بداند،
  • یک کلاس منفعل را به یک محیط فعال تبدیل کند،
  • چنین فردی می‌تواند بر نظم و انرژی مثبت بچه‌ها اثر کارآمد بگذارد.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم به این پرسش که چگونه با بی انضباطی دانش آموزان برخورد کنیم؟ و چه عواملی سبب بی‌انضباطی بچه‌ها می‌شود؟ صحبت کنیم. باتوجه‌به مطالب فوق، بررسی ریشه‌ای بی‌نظمی دانش‌آموزان، شیوه مناسب برخورد معلم با دانش آموز بی نظم، ارتباط موثر او با دانش‌آموز و با والدینشان سبب رفع این اختلال و پرورش افرادی منظم‌تر و منضبط‌تر خواهد شد.

11 دیدگاه برای “موثرترین راه‌های برخورد معلم با دانش آموز بی نظم

  1. حمید گفته:

    سلام معلم متوسطه هستم که کلاس از دستش در رفته. میگن اولین جلسه باید زهرچشم بگیری یا قوانین رو به بچه ها القا کنی . اما اینها هم کارساز نبوده و بچه ها سر کلاس شلوغی و شیطنت میکنن و اصلا میل به گوش دادن درس ندارن. چکار باید کرد

    • ناشناس گفته:

      سلام
      من هم معلم هستم و مثل شما با این مسئله مواجه می شوم به نظر من در این مورد اگر مدیر و عوامل مدرسه با شما همکاری نکنن کار برای شما سخت خواهد بود. تنها توصیه ای که دارم اینست که خونسرد و کم بی خیال باشید.

  2. ناشناس گفته:

    سلام
    دختر من امسال میره کلاس هفتم ولی اصلا درسش خوب نیس تکالیفش هم انجام نمیده با کتک و داد زدن انجام میده خیلی هم با معلش بداخلاقه چن بار مدرسه ازش شکایت کرد اصلا نمیدونم چکار کنم

  3. ساناز سلامات گفته:

    سلام عزیزان، بنظرم به بچه‌ها بگین اونایی که قبل از من وارد کلاس میشن یه جایزه یا یه امتیاز خاصی رو توی طی کلاس به اونها میدم اینطور بقیه بچه‌ها برای اون حس رقابت قانون رعایت می‌کنند

  4. معلم گفته:

    سلام وقت بخیر . دانش آموزان کلاس من همیشه بعد از زنگ تفریح با تأخیر وارد کلاس می شوند من به آنها اجازه ورود به کلاس را نمی دهم اما مدیر مدرسه می گوید که شما چنین اجازه ای ندارید . آیا قانون چنین اجازه ای به معلم می دهد ؟؟

    • ناشناس گفته:

      سلام و عرض ادب
      به نظر می رسد مدیر شما به دلیل عدم توانایی در ایجاد نظم در مدرسه و فرستادن به موقع دانش آموزان به سر کلاس، چنین حرفی به شما زده است. و گرنه طبق قانون، بعد از شروع ساعت کلاسی، دانش آموزان باید در کلاس حاضر باشند. شما می توانید در مورد دلایل مسامحه ی مدیر، ابتدا با ایشان و در صورت رعایت نکردن قوانین با کارشناسان اداره محل خدمت خود صحبت کنید.

      • محمد گفته:

        سلام
        به نظر من این آقا مدیریت بلد نیست و از حق معلم های خودش نمیتونه دفاع کنه
        واقعا که ،،،

  5. فردای طلایی گفته:

    باسلام
    معلوم نیست چرا بعضی دانش آموز ان خضوصا دوره ابتدایی به قوانین احترام نمی گذارند،اما نوع دانش آموزان بی نظم وحتی بی تربیت ولی شخضی خشن یا باتوجه به مسیولیتی که دارد مانند مدیر مرد اگه شده ساعت ها میخکوب ولی تا برود همان صورت بعضی حتی تعداد کم که اینطوری هستند عذاب آورهست ،خضوصا درکلاس باید معلم به تنهایی بتواند کلاس راکنترل کند چون اگر حتی ازکادر دفتری استفاده کند همان نوع دانش آموزبی تربیت دیگه حرف شنوی اش ازمعلم ازقبل کمتر می شود وشاید معلم ضعیف تر ببیند وسواستفاده برای برهم زدن نظم کلاس دراوبیشتر هم شود

  6. محسن گفته:

    من یک دانش اموزم و معلمم تک تک این کار ها را انجام داده ولی موثر نبوده حتی منم که نماینده هستم راهم انقدر عصبانیم میکنم که دوست دارم بزنم زیر گریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *