روش های تقویت ریاضی در ابتدایی

فراگرفتن درس ریاضی برای برخی از دانش‌آموزان کار بسیار ساده‌ای است. برای برخی دیگر اصلا اینطور نیست. آنها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند که مفاهیم ساده و در عین حال پیچیده‌ی ریاضیات را درک کنند و یاد بگیرند. برخی از معلمین یا والدین در برخورد با همچین دانش آموزانی دچار خشم می‌شوند و از روش‌های نادرستی او را به سمت یادگیری هل می‌دهند. در صورتی که تقویت ریاضی ابتدایی با یک‌سری ترفندها و راهکارها به سادگی انجام می‌شود.

در این مقاله راهکارهای مختلفی آورده‌ایم که با کمک آنها می‌توانید به فرزند یا دانش‌آموز خود کمک کنید. طبق تجربه این روش‌ها می‌توانند کمک شایانی در رابطه با مشکل ریاضی کودکان ابتدایی باشند. 

 

در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

روش های تقویت ریاضی در ابتدایی

 

بررسی علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی

همان‌طور که گفتیم، برخی از کودکان دچار اختلال ریاضی هستند. برخی از معلمین، با دیدن هر کودکی که در یادگیری درس ریاضی مشکل دارد این تشخیص را می‌دهند که او دچار این اختلال است. برخی نیز حتی اگر با کودکی با این اختلال روبرو شوند، نمی‌توانند مشکل او را تشخیص بدهند.

کودکان با هم متفاوت‌اند و ضعف آن‌ها در درس ریاضی همیشه دارای یک ریشه خاص نیست. اولین راهکار تقویت ریاضی در ابتدایی این است که بدانیم کودک دقیقا به خاطر چه چیزی در ریاضیات مشکل دارد؟ عدم حضور در کلاس، عدم تعامل درست با معلم، عدم شرایط تمرین مناسب یا اختلال یادگیری درس ریاضی؟ 

 

برای بررسی عمیق تر علت ضعیف بودن دانش‌آموزان در درس ریاضی کلیک کنید: علل ضعف درس ریاضی در ابتدایی

 

روش های کاربردی تقویت ریاضی ابتدایی

بعد از تشخیص و ریشه‌یابی مشکلات دانش آموزان در درس ریاضی و بررسی عوامل و شرایط بروز اختلال و ایجاد مشکل در یادگیری ریاضی می توان موارد زیر را به عنوان راهکارهای تقویت ریاضی در ابتدایی مورد استفاده قرار داد.

 

1. برطرف کردن مشکلات یادگیری ریاضی و اختلال یادگیری

اگر کودک دچار اختلال ریاضی باشد، باید بتوانیم  به خوبی او را درمان کنیم. اگر کودک دچار این اختلال به حال خودش رها شود، قطعاً در مقاطع تحصیلی بالاتر با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شود که مسیر تحصیل را برای او سخت و گل‌ها غیرممکن می‌کند. 

کودکان ممکن است تا بزرگ‌سالی همچنان در ساده‌ترین مفاهیم ریاضیات مشکل داشته باشند و  به همین ترتیب مفاهیم پیچیده‌تر را درک نکنند. بیشتر این کودکان به کندذهن بودن، تنبل بودن و … متهم می‌شوند و کل اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. در صورتی که هوش آن‌ها کاملاً طبیعی است و در زمینه‌های دیگر با همسن و سال‌های خود برابر و گل‌ها برتر‌اند. 

 

2. استفاده از بازی های آموزشی

یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت ریاضی ابتدایی استفاده از بازی‌‌های آموزشی است. به طور کلی بازی کردن، نه تنها در درس ریاضی؛ بلکه در هر کلاس آموزشی‌ای می‌تواند مؤثر و مفید باشد. بازی کردن باعث می‌شود تا دانش‌آموز، بدون تنش و اضطراب و به صورت غیر مستقیم مفاهیم را فرابگیرد. با محیط کلاس و مدرس خود بهتر تعامل برقرار کند و در نتیجه رغبت بیشتری برای فراگیری مسائل مختلف از خود نشان بدهد.

تقویت ریاضی ابتدایی با استفاده از بازی برای همه کودکان مخصوصاً کودکان دارای اختلال ریاضی جزو واجبات است. تجربه نشان داده که استفاده از بازی‌ها حتی برای پیچیده‌ترین مفاهیم ریاضی مؤثر است. یادگیری‌ عمیقی که به طریق بازی انجام شده باشد، هیچ وقت از ذهن کودک خارج نمی‌شود. 

 

برای خرید و اشنایی با انواع بازی های آموزش ریاضی بر روی لینک کلیک کنید: بازی های فکری آموزشی 

 

راهکارهای ریاضی در دبستان

 

3. استفاده از کتاب های کمک آموزشی 

به طور کلی، بهترین کتاب برای آموزش ریاضی ابتدایی به کودکان همان کتاب درسی است. اما ایشنایین به این معنی نیست که باید سایر کتاب‌های آموزشی را نادیده بگیریم. کتاب‌های آموزشی نقش مکمل کتاب درسی را ایفا می‌کنند و استفاده از آن‌ها یکی از مؤثرترین روش های تقویت ریاضی در ابتدایی است.

کتاب‌ کمک درسی، می‌تواند در کودک حس تازگی و تنوع ایجاد کند و با در اختیار گذاشتن بستری مناسب امکان انتقال مفاهیم را برای معلمین و والدین راحت‌تر نماید. 

 

4. استفاده از نرم افزارهای آموزشی

فضای دیجیتالی امروزه، به طرز عجیبی با زندگی ما عجین شده است. حتی کودکان نیز از این فضا دور نیستند و به آن علاقه نشان می‌دهند. ایجاد محیط آموزشی در این فضا یکی از مؤثرترین روش‌ها است. 

استفاده از یک نرم افزار مناسب برای آموزش ریاضی به کودکان می‌توان به تقویت مهارت‌های آن‌ها کمک شایانی بکند. نرم افزارها و فیلم های آموزشی متعددی طراحی شده‌اند که با بهره‌گیری از آموزش تعاملی و فعال و انتقال مفهومی مطالب زمینه را برای یادگیری بهتر و تقویت درس ریاضی مهیا می سازند.

 

برای آشنایی بیشتر با انواع نرم افزارهای آموزش ریاضی کلیک کنید: نرم افزارهای آموزش ریاضی ابتدایی

 

روش های تقویت ریاضی در ابتدایی

 

5. بهبود روش تدریس معلمین

هر چقدر که معلمین در انتقال درست مفاهیم موفق‌تر باشند و با شیوه‌های استاندارد تدریس ریاضی آشناتر باشند، دانش‌آموزان کلاس نیز عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

در کلاس‌هایی که اکثر دانش آموزان در سطح قابل قبولی نیستند و نیاز به آموزش دارند، نوع تدریس مشکل دارد. برخی از معلمین با اینکه سطح علمی بسیار بالایی دارند در انتقال آن به کودکان ابتدایی دچار مشکل‌اند. 

تنها راهکار  تقویت ریاضی ابتدایی در همچین مواقعی بهبود روش تدریس معلمین است. انواع روش تدریس درس ریاضی ابتدایی وجود دارد که معلمین عزیز با در نظر گرفتن سطح دانش‌آموزان، سن و سال، شرایط و امکانات در دسترس می‌توانند از آنها برای آموزش بهتر درس ریاضی بهره‌مند شوند.

 

برای آشنایی بیشتر با انواع متدهای آموزش ریاضی در مقطع ابتدایی کلیک کنید: روش های تدریس ریاضی ابتدایی

 

6. ایجاد گروه‌بندی درست بین بچه‌های کلاس

دانش آموزان روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند. آن‌ها از یکدیگر می‌آموزند، انگیزه می‌گیرند و رشد می‌کنند. گاهی ایجاد یک گروه‌بندی کلاسی درست برای درس خواندن و انجام برخی از تمرین‌ها از بهترین راهکارهای تقویت ریاضی در ابتدایی است. در گروه‌های کلاسی دانش آموزان به بیانی ساده‌تر به توضیح مساله‌ای خاص می‌پردازند به گونه‌ای که درک آن برای هم کلاسی‌هایشان قابل درک‌تر می باشد. علاوه‌ بر این باعث تقویت مهارت کارگروهی و مشارکت نیز می‌شود.

سعی کنید در کلاس یک گروه‌بندی مناسب ایجاد کنید و دانش‌آموزان را با توجه به شناخت شخصیتی و مهارتی‌ای که از آن‌ها دارید در کنار یکدیگر قرار بدهید. دانش آموزان رئوف و مهربان و بخشنده‌ای که ریاضیات  قوی‌ای دارند به خوبی می‌توانند مشکلات هم‌گروهی‌های خود را رفع کنند. 

 

7. تشویق و ایجاد انگیزه برای یادگیری بیشتر

تشویق و ایجاد انگیزه از بهترین روش های تقویت ریاضی در ابتدایی است. سعی کنید در آن‌ها هدف ایجاد کنید. به زبان کودکانه به آن‌ها بگویید که ریاضی چه کمکی می‌تواند به آن‌ها بکند. برخی از کودکان به برخی مشاغل علاقه زیادی دارند. پایه و اساس خیلی از این مشاغل ریاضیات است و هر فردی برای ورود به آن‌ها باید ریاضیاتی قوی داشته باشد. این مشاغل را به آن‌ها معرفی کنید. 

همچنین می‌توانید برای دانش آموزانی که تلاش خود را زیاد می‌کنند و نمره خود را ارتقا می‌دهند جایزه در نظر بگیرید.  

از دیگر روش‌های موثری که باعث ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی دانش آموزان به یادگیری درس ریاضی می‌شود و یادگیری ریاضی را به یک فرایند هیجان انگیز برای آنها تبدیل می کند می توان موارد زیر را نام برد.

اگر به دنبال ایده‌های ناب برای بازی با ریاضی و دست‌ورزی های ریاضی متفاوتی هستید بر روی لینک های فوق کلیک کنید.

 

روش های تقویت ریاضی ابتدایی

 

8. تغییر مکان نشستن دانش آموزان 

محل نشستن دانش آموز در کلاس می‌تواند روی قدرت تمرکز او تأثیر به سزایی بگذارد. اگر یک دانش آموز در درس ریاضی ضعیف عمل می‌کند، سعی کنید محل نشستن او را سر کلاس تغییر دهید و او را روی صندلی جلو بنشانید. در صندلی جلو تعامل دانش آموز با معلم بهتر است، راحت‌تر می‌تواند سوال بپرسد و تمرکز او برای گوش دادن به درس نیز بالاتر است. همچنین او به خاطر اینکه بیشتر تحت نظر معلم است تلاش بیشتری از خود نشان می‌دهد.

البته به خاطر داشته باشید که محتاطانه این کار را انجام بدهید. دانش آموز نباید حس کند که به خاطر ضعف در یادگیری دچار تغییر مکان شده است؛ چرا که ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهد یا دچار استرس و اضطراب گردد. 

 

9. همکاری والدین 

همکاری والدین بسیار مهم است. مخصوصاً اگر ضعف کودک در ریاضیات ناشی از وجود یک اختلال باشد. درباره ضعف کودک با والدین صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید تا به صورتی اصولی در خانه با او تمرین کنند. 

توضیح درست از شرایط کودک و آگاهی دادن درباره رفع مشکلات موجود به خانواده‌ها از بهترین روش های تقویت ریاضی ابتدایی است.

همچنین خیلی از کودکان به خاطر عوامل محیطی خانوادگی نسبت به یادگیری ضعف دارند. با برطرف کردن این عوامل می‌توانند مانند سایر هم‌سالان خود در درس ریاضی تا حد قابل قبولی پیشرفت کنند. داشتن محیط مناسب برای پیشرفت حق هر دانش آموزی است و باید جدی گرفته شود. 

 

13 دیدگاه برای “روش های تقویت ریاضی در ابتدایی

  1. زینب گفته:

    خیلی عالی بود همکاری والدین واقعا تاثیر دارد ولی کاش بعضی از پدر مادر ها نسبت به بچه هایشان انقدر بی اهمیت نبودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *