19 ایده بازی کودکانه در خانه

نگه داشتن کودکان پر انرژی در خانه کار بسیار سختی است اما در برخی از مواقع چاره‌ای جز سرگرم کردن آنها و ممانعت کردن از بیرون رفتنشان نداریم. به همین دلیل بهتر است بازی‌های جذابی بلد باشیم تا آنها را سرگرم کنیم. برخی از بازی‌های کودکانه در کنار اینکه گذر زمان در خانه را برای بچه‌ها شیرین‌تر می‌کنند، مهارت‌های فکری و فیزیکی آنها را نیز تقویت می‌گرداند. بازی در خانه برای والدین و کودکان به مراتب راحت تر از گذزاندن زمان بازی و تفریح در خارج از منزل است، همچنین در خانه بودن می تواند بسیار هیجان انگیز و لذت بخش باشد. اگر به دنبال بازی در خانه با وسایل ساده هستید این مقاله می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

در این مطلب قصد داریم انواع بازی های کودکانه در خانه را به شما معرفی کنیم.

 

تا انتهای مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

بازی کودکانه در خانه

 

معرفی بهترین بازی های کودکانه در خانه

همیشه بچه‌ها با انرژی بالایی که دارند به دنبال بازی در محیط آزاد بیرون به همراه دوستانشان هستند. اما این خواسته آنها همیشه نمی‌تواند انجام شود. به همین دلیل نیاز است که والدین چند بازی برای کودکان در خانه را بدانند تا در صورت لزوم آنها را به فرزندانشان پیشنهاد دهند.

والدین آگاه همیشه به دنبال بازی‌هایی مفید و چند جانبه برای فرزندان خود هستند تا علاوه بر سرگرم شدن فرزندانشان، هوش و مهارت‌های آنها را نیز تقویت کند. از بهترین بازی بچه گانه در خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. اجرای نمایشنامه

کودکان به خاطر تخیلات بالایی که دارند همیشه در حال تصور کردن خود در نقش شخصیت‌های محبوب خود هستند. شما می‌توانید از علاقه آنها در این زمینه استفاده کنید و به آنها پیشنهاد دهد تا یک نمایشنامه بازی کنند.

در این بازی کودکانه در خانه، شما نیز می‌توانید درگیر شوید و در نقش یکی از شخصیت‌ها بازی کنید یا اینکه فقط تماشاچی باشید و شخصیت‌های دیگر تخیلی باشند. این بازی برای کودکان بالای 5 سال که قادر به ساخت داستان هستند مناسب است.

2. بازی با سایه‌‌ها

تاریکی برای کودکان همیشه موقعیت ترسناک و مخوفی است اما بازی با سایه‌ها می‌تواند آنها را با این شرایط آشنا‌تر کند. این بازی کودکانه در خانه در اکثر مواقع در شب انجام می‌شود اما می‌توانید با سایه‌های تشکیل شده در آفتاب نیز آن را انجام دهید.

در این بازی از کودک بخواهید که با دستان و اسباب بازی‌های کوچک خود اشکال مختلفی درست کند که معنادار باشد و به جای این شخصیت‌ها صحبت کند. این بازی تا حد زیادی خلاقیت و تخیلات فرزند دلبند شما را تقویت خواهد کرد و کودکان بالای 5 سال از آن استقبال زیادی می‌کنند.

 

بازی در خانه برای کودکان

 

مقاله پیشنهادی: 15ایده بازی پرتحرک در منزل

3. داستان سرایی با عروسک

داستان سرایی یک بازی کودکانه در خانه است که در گذشته نیز کودکان به انجام دادن آن علاقه داشتند. در این بازی کودک باید با استفاد هزا عروسک و اسباب بازی‌هایی که دارد یک داستان زیبا بسازد و آن رابرای دیگران تعریف کند. شما می‌توانید با استفاده از این عروسک‌ها روند داستان را هدایت کنید و یا تنها یک شنونده و مشوق باشید.

4. ورزش کردن در خانه

اگر به دنبال بازی خوبی برای تخلیه انرژی بالای فرزند خود هستید از ورزش کردن غافل نشوید. دوچرخه سواری، اسکیت کردن و دویدن از جمله ورزش‌های محبوب کودکان در محیط بیرون از خانه هستند. اما اگر مجبور به ماندن در محیط بسته هستید و امکان انجام بازی پرتحرک در منزل را دارید، بهتر است به ورزش‌هایی مانند یوگای کودکانه و حرکات ورزشی سرگرم کننده مثل پلانک، اسکات و حرکت پروانه بپردازید.

البته برای اینکه کودک شما علاقه بیشتری به این بازی کودکانه در خانه نشان دهد بهتر است خودتان نیز این ورزش‌ها را انجام دهید و فضای بازی را رقابتی نمایید.

 

بازی در خانه

5. بولینگ

بازی در خانه برای کودکان می‌تواند مهیج‌تر از بازی‌های بیرون از خانه باشند خصوصا اگر هیجانشان را زیاد کند. شما می‌توانید با استفاده از لیوان‌های یک بار مصرف یا شیشه نوشابه و توپی کوچک، بازی بولینگ را طراحی کنید تا کودکان برای چند ساعت در خانه مشغول شوند.

این بازی تاثیر زیادی بر روی عملکرد هماهنگ چشم و دست دارد و هدف گیری کودکان را نیز تقویت می‌کند. بازی بولینگ مناسب سن 6 سال به بالاست و حتی برای بزرگسالان نیز جالب است.

6. ترامپولین

امروزه به قدری والدین به دنبال بازی کودکانه در خانه هستند که تولید کنندگان اسباب بازی، اکثر محصولات خود را برای محیط کوچک خانه‌ها تولید می‌نمایند. در حال حاضر ترامپولین‌های کوچک یک نفره‌ای وجود دارد که کودکان بدون ایجاد سرو صدای زیاد بتوانند در خانه بازی کنند و بالا و پایین بپرند.

این بازی پرتحرک در خانه بسیار مهیج است و می‌تواند تمام انرژی‌های بچه‌ها را تخلیه کند. لازم به ذکر است که جهت جلوگیری از بروز هرگونه اتفاق ناگوار این بازی را تنها در اختیار کودکان 6 سال به بالا قرار دهید که توانایی حفظ تعادل خود در هنگام پریدن را دارند.

 

بازی بچه گانه در خانه

 

بیشتر بخوانید: 10 ایده بازی ساده دخترانه در خانه

7. بازی فکری لگو

لگو یا خانه سازی یک بازی فکری کودکانه جذاب است که تاثیر زیادی در خلاقیت کودکان دارد و امروزه در تنوع بالایی تولید می‌شود. کودکان با استفاده از بازی‌های لگو، سازه چین، پین چین و دیگر مجموعه‌های هندسی مشابه می‌توانند مشغول ساختن خانه، شهر و انواع اشکال هندسی شوند. از جمله فواید بازی لگو تقویت مهارت‌های گفتاری و زبانی است. بازی کردن با این بازی‌ها تمامی ندارد و به دلیل توانایی ساخت انواع اشکال مختلف، هیچگاه جذابیت خود را از دست نمی‌دهد.

8. بازی حافظه با رنگ‌ها

بر روی چند تکه کاغذ هم شکل، 4 تا 8 رنگ مختلف را بکشید و آن را به ترتیبی که دوست دارید در کنار یکدیگر قرار دهید. به کودک چند لحظه فرصت دهید تا این ترتیب را به خاطر بسپارد. برگه‌ها را جمع کنید و از او بخواهد که رنگ‌ها را بر اساس همان ترتیب قبل، دوباره در کنار یکدیگر بچیند.
این بازی بچه گانه در خانه تاثیر زیادی درتقویت حافظه کودک دارد و شما می‌توانید از این طریق رنگ‌های جدید را به او آموزش دهید.

9. پرتاب توپ پینگ پونگ

اگر به دنبال یک بازی کودکانه در خانه هستید که اکثر کودکان از آن استقبال کنند از بازی هدف گیری با توپ پینگ پونگ غافل نشوید. برای این کار کافیست چند لیوان را در فاصله‌ای دور قرار دهید و از کودک خود بخواهید توپ‌های پینگ پونگ را در داخل لیوان پرتاب کند.

می‌توانید با قرار دادن توپ‌ها در ارتفاع کم و یا استفاده از لیوان‌هایی با دهانه کوچک‌تر بازی را سخت‌تر کنید تا برای تمام اعضای خانواده جذاب شود. این بازی هماهنگی چشم و دست را افزایش می‌دهد و برای کودکان 5 سال به بالا مناسب است.

 

بازی های کودکانه در خانه

 

اگر به دنبال بازی های ساده با توپ برای کودکان خود هستید پیشنهاد میکنیم مقاله” انواع بازی با توپ در خانه برای کودکان ” را مطالعه کنید.

10. انتقال تخم مرغ

یک تخم مرغ پلاستیکی را بر روی یک قاشق یک بار مصرف قرار دهید و آن را در دهان کودک خود بگذارید. از او بخواهید که بدون اینکه تخم مرغ از قاشق بیفتد آن را به چند متر دورتر در ظرفی مشخص بیندازد. استفاده از دست در این بازی ممنوع است و کودک باید بتواند بین عضلات دهان و پاها هماهنگی خوبی را برقرار کند.

این بازی کودکانه در خانه سرو صدای زیادی ندارد و تحرک زیادی هم از کودک طلب نمی‌کند اما تمرکز بالایی را لازم دارد تا تخم مرغ‌ها بدون افتادن بر روی زمین به مقصد برسند.

11. ساخت ماسک

نقاشی کردن بر روی بدن یکی از بازی‌های مهیج کودکان است که به دلیل وجود مواد شیمیایی در ماژیک و دیگر لوازم رنگی، انجام دادن آن توصیه نمی‌شود. با این حال با داشتن یک طلق شفاف می‌توان به این نیاز کودکان پاسخ داد. برای آماده سازی این بازی کودکانه در خانه شما باید طلق را به اندازه صورت کودک ببرید و یک کش از کناره‌های آن رد کنید تا بتواند آن را بر روی صورت خود قرار دهد.

بهتر است برای تنفس راحت‌تر، دو سوراخ کوچک بر روی طلق در نزدیکی قرارگیری سوراخ بینی ایجاد کنید. به کودک اجازه دهید بر روی طلق نقاشی‌های جذاب مثل صورت شیر، پلنگ، خرگوش یا هر شکلی که دوست دارد بکشد و یک ماسک صورت زیبا برای خود درست کند. این بازی برای دختربچه‌هایی که دوست دارند در خانه آرایش کنند نیز مناسب است.

 

بازی برای کودکان در خانه

12. نقاشی بر روی بوم

با اینکه نقاشی کردن و رنگ آمیزی با مداد رنگی برای کودکان همیشه جذاب است؛ اما نقاشی بر روی بوم با گواش یا آبرنگ به دلیل تفاوت در نحوه نقاشی کشیدن جذابیت بیشتری برای آنها دارد. با نقاشی کشیدن به وسیله گواش و آبرنگ محدودیت استفاده از رنگ‌ها وجود ندارد و رنگ‌های جدیدی تولید میشود. به همین دلیل خلاقیت کودکان تا حد زیادی شکوفا خواهد شد. همچنین در این روش نقاشی، دستان ضعیف کودکان به سرعت خسته نمی‌گردد و مدت زمان بیشتری را به نقاشی کردن ادامه خواهد داد.

 

معرفی 7 ایده بازی در خانه برای کودکان با وسایل ساده

بازی در خانه با وسایل ساده و کم هزینه یکی از بهترین بازی های کودکانه در خانه است که در عین لذت بخش بودن می‌تواند اوقات خوشی را برای فرزندان رقم بزند و همچنین می‌تواند کمک کند والدین زمان های لذت بخش تری را داخل خانه و با چالش های کمتری سپری کنند. برای جلوگیری از کسلی و بی حوصلگی کودکان داشتن لیستی از بازی هایی که در خانه به راحتی قابل انجام هستند می تواند بسیار اثر بخش باشد. ما در این متن تعدادی بازی در خانه با وسایل ساده را برای شما معرفی کرده‌ایم.

13. خانه سازی

همیشه کودکان به دنبال استقلال یافتن از خانواده هستند و سعی می‌کنند این کار را با ساختن یک خانه کوچک در اتاق خود تجربه کنند. شاید بد نباشد به عنوان یک بازی در خانه برای کودکان، به آنها اجازه دهید که با لوازمی که در اتاق خود دارند و تعدادی پتو و متکا خانه بسازند و برای چند ساعت در آن زندگی کنند.

14. بازی با موسیقی

این بازی کودکانه در خانه، تنها نیاز به یک موسیقی با صدای ملایم دارد و تا هنگامی که موسیقی به گوش می‌رسد کودک می‌تواند از جای تکان بخورد و شکل‌های مختلف از خود در بیاورد. به محض قطع شدن صدای موسیقی کودک باید کاملا در همان شکلی که قرار داشت ثابت باشد و از جای خود تکان نخورد. با شنیدن صدای دوباره آهنگ، کودک اجازه دارد شکل دیگری به خود بگیرد. این بازی هماهنگی اعضای بدون با گوش را افزایش می‌دهد و انجام آن به صورت گروهی می‌تواند بسیار مفرح باشد.

 

بازی در خانه

 

در این خصوص به شما پیشنهاد میدهیم مقاله ” بازی فکری در خانه بدون وسیله “ را مطالعه نمایید.

 

15. بازی با بالشت‌ها

چند بالشت با ارتفاع مناسب بر روی زمین با اندکی فاصله قرار دهید و از کودک خود بخواهید که بدون اینکه پایش را بر روی زمین بگذارد تمام مسیر را از روی بالش‌ها طی کند. این بازی کودکانه در خانه می‌تواند با قرار دادن چند مانع و بالشت‌هایی با ارتفاع بیشتر جذاب‌تر گردد.
پیشنهاد می‌شود این بازی را با کودکان بالای 6 سال انجام دهد که تعادل بیشتری دارند و برای بچه‌های کوچک‌تر آن را بسیار ساده و محدود کنید.

16. لی لی

لی لی یکی از بازی‌های محبوب کودکان در گذشته بود که با کشیدن گچ بر روی زمین کوچه و تکه‌ای سنگ انجام می‌شد. امروزه که بازی در خانه برای کودکان رواج بیشتری دارد، این بازی‌های قدیمی کمتر انجام می‌شود. شما می‌توانید با مقداری چسب رنگی همان خانه‌های لی لی را بر روی سرامیک درست کنید و با توپی پارچه‌ای لی لی کردن را به فرزند خود آموزش دهید.
این بازی علاوه بر تقویت تعادل و ماهیچه‌های پا، هماهنگی چشمان و عضلات را افزایش می‌دهد و برای بچه‌های 6 سال به بالا مناسب است.

17. بازی حافظه با حیوانات

همیشه یاد دادن اسم حیوانات به کودکان کاری سخت و پر چالش برای والدین است چرا که اکثر این حیوانات را کودکان از نزدیک ندیده‌اند و آن را نمی‌شناسند. خوشبختانه وجود عروسک‌های این حیوانات کار را تا حد زیادی برای والدین آسان کرده است. شما می‌توانید در این راستا قدم بزرگتری بردارید و با آنها یک یک بازی کودکانه در خانه درست کنید.

در این بازی شما حیوانات را به کودک معرفی می‌کنید و آن را به ترتیب در یک صف مقابل کودک می‌چینید. سپس از او بخواهید که چشمان خود را ببندد تا یکی از عروسک‌ها را حذف کنید. پس از باز کردن چشمانش از او بخواهید که به شما بگوید کدام حیوان حذف شده و در صورت لزوم با تقلید صدای آن حیوان یا توصیف شکل ظاهری‌اش به او کمک کنید.

این بازی کودکانه در خانه علاوه بر تقویت حافظه، انگیزه و علاقه کودکان به حفظ کردن اسم حیوانات را نیز زیاد می‌کند. از این بازی برای کودکان در خانه می‌تواند برای آموزش نام حیوانات به انگلیسی و آموزش اعداد نیز مفید واقع شود.

 

بازی های کودکانه در خانه

 

اگر به دنبال خرید بازی فکری مناسب برای کودکان خود هستید به شما پیشنهاد میدهیم به صفحه “بازی فکری کودکان” مراجعه نمایید.

18. ساخت برج

اگر به دنبال یک بازی بچه گانه در خانه هستید که کودک شما را در ساکت‌ترین و آرام‌ترین حالت ممکن نگه دارد، ساخت برج یکی از بهترین بازی‌ها برای شماست. در این بازی شما نیاز به چند تکه شی یک شکل و مسطح دارید که بتوانند بر روی یک دیگر قرار بگیرند.
از کودک خود بخواهید که تمام این تکه‌ها را بر روی یکدیگر بچیند و برج بسازد. ریختن تکه‌های بازی بر روی زمین به منزله باختن است و باید از اول شروع کند. این بازی مناسب کودکان 5 سال به بالاست و به دلیل نیاز به تمرکز بالا، یک بازی کودکانه در خانه بدون سر و صداست.

19. تیله بازی

تیله بازی یک بازی کودکانه در خانه است که سر و صدا و خرابکاری زیادی ندارد. شما می‌توانید به کودک خود نحوه زدن تیله‌ها با استفاده از انگشت دست رایاد بدهید و از او بخواهید با 3 حرکت یا بیشتر تیله را به دروازه مشخص شده توسط شما برساند. این بازی برای کودکان 6 سال به بالا مناسب است و کودکان کوچک‌تر ممکن است تیله را بخورند.

 

سخن آخر

بازی در خانه برای کودکان یکی از چالش هایی است که در بیشتر مواقع والدین خصوصا کسانی که شاغل هستند و فرصت زیادی برای تفریحات خارج از خانه را ندارند، با آن رو به رو هستند. از این رو سعی کردیم در این مقاله برای شما لیستی از ایده های بازی های کودکانه در خانه تهیه کنیم تا بتوانید زمان هایی که همراه کودکان در خانه هستید فعالیت های مفید و سرگرم کننده ای داشته باشید.

 

اگر از خواندن این متن لذت برده اید به شما اگر  پیشنهاد میکنیم مقاله“بهترین بازی فکری کارتی ایرانی” را نیز مطالعه نمایید.

55 دیدگاه برای “19 ایده بازی کودکانه در خانه

    • محبوبه گفته:

      اصلا از بازی هاش راضی نیستم مزخرف همش . پیشنهاد می کنم اصلا این بازی هارا انجام ندهید چون باعت میشه که کودکتان دچار آسیب های بدی بشوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *